می خواهید برنامه نویس شوید؟ با این اپلیکیشن ها شروع کنید!

می خواهید برنامه نویس شوید؟ با این اپلیکیشن ها شروع کنید!

اگر به دنبال یادگیری برنامه نویسی هستید باید بدانید که دوره های آموزشی زیادی برای اینکار وجود دارد اما پیش از انتخاب زبان موردنظر باید از وجود اشتیاق کافی برای یادگیری آن اطمینان داشته باشید چرا که کدنویسی هم مثل هر مهارت دیگری نیازمند تمرین و استمرار است.
برای اطمینان از وجود اشتیاق کافی ابتدا می توانید مراحل ابتدایی را با این ۵ اپلیکیشن ساده و جمع و جور فرا بگیرید و بعدا سراغ مراحل پیشرفته تر بروید. این اپلیکیشن ها به روش آموزش خرد یا همان Microlearning مطالب را ارائه کرده و در هر روز تنها چند دقیقه از وقت شما را می گیرند.



1. Grasshopper (اندروید و iOS): جاوا اسکریپت را با درس های مفرح یاد بگیرید





Grasshopper محصول مرکز رشد گوگل با عنوان ناحیه ۱۲۰ است و جاوا اسکریپت را در قالب یک اپلیکیشن مفرح آموزش می دهد. این آموزش ها برای کاربران اندروید و iOS به صورت مجموعه ای از بازی های سرگرم کننده ارائه می شود.
هر سطح از بازی برای تقویت مهارت های پایه ای برنامه نویسی جاوا اسکریپت طراحی شده اند. این دروس با بخش The Fundamentals شروع شده و به آموزش فراخوانی توابع، متغیرها و رشته ها می پردازد که تا حدودی در میان تمام زبان ها مشترکند.
چالش هایی هم به صورت سوالات چند گزینه ای و معماهای ساده طراحی شده که حل کردن هرکدام از آنها تنها یک دقیقه یا کمتر زمان می برد. با تنظیم یادآورها می توانید برنامه تمرینی مختص خودتان را داشته باشید و از برنامه عقب نمانید.

دانلود Grasshopper برای اندروید و iOS (رایگان)



۲. Mimo (وب، اندروید و iOS): انتخاب از بین بیش از ۲۳ درس مختصر





پلتفرم Mimo شامل فناوری ها و زبان های زیادی است و می توانید با شروع ازHTML به زبان های پیشرفته تری مثل جاوا و C# برسید. تمامی درس ها هم در سایت و هم در اپ به بخش های کوچکی تقسیم شده اند که مطالعه آنها تنها چند دقیقه از زمان شما را می گیرد.
می توان یکی از زبان ها یا دوره های تخصصی را انتخاب کرده و گام به گام مهارت را فراگرفت. برای مثال دوره «هکر شوید» هشت ساعت طول می کشد اما درس های مختصر آن اصول پایه ای برنامه نویسی، امنیت، فرهنگ هکرها و رمزنگاری را روزانه و در چند دقیقه به شما آموزش می دهد.
در Mimo هم مثل دیگر اپلیکیشن های بازی‌وار شده، با پیشرفت در درس ها امتیاز، مدال و دستاوردهای دیگر به شما تعلق می گیرد. این اپلیکیشن تنها هفت روز رایگان است و بعد از آن باید اشتراک ماهیانه یا سالانه تهیه کنید.

دانلود Mimo برای اندروید و iOS (رایگان – خرید درون برنامه ای)



۳. SoloLearn (وب، اندروید و iOS): در کنار دیگران کدنویسی بیاموزید





SoloLearn برای حفظ و تقویت انگیزه شما از قدرت انجمن ها و جوامع کدنویس استفاده می کند. فروم پرسش و پاسخ SoloLearn کانون این تجربه کاربری است و شامل درس های مختصر، سوالات تعاملی و جلسات تجربی مفرح در سایت می شود.
با استفاده از این ابزار قادر به یادگیری زبان های متنوعی نظیر HTML، CSS، JavaScript، jQuery، PHP، Ruby، Swift، C، C#، C++، جاوا و پایتون هستید. نه تنها درس ها مختصرند بلکه امکان همکاری با داوطلبان دیگر هم وجود دارد. علاوه بر این می توانید در چالش های رو در رو و تعاملی برای تقویت مهارت کدنویسی شرکت کنید.
SoloLearn رایگان است اما با پرداخت اشتراک ماهیانه می توانید در نسخه حرفه ای آن شرکت کنید که عاری از تبلیغات است و امکان تعیین هدف و پیگیری فعالیت های کاربری را دارد.

دانلود SoloLearn برای اندروید و iOS (رایگان – خرید درون برنامه ای)



۴. Encode (اندروید و iOS): دروس مختصر برای همه اوقات





Encode یک ویرایشگر کد تعاملی است که امکان کدنویسی و تمرین واقعی را به شما می دهد. این اپ دروس مختصری را به کاربر ارائه کرده و سطح مهارت او را با چالش های تعاملی می سنجد. در صورت عدم دسترسی به اینترنت هم می توان از حالت آفلاین آن استفاده کرد.
Encode در حال حاضر زبان های پایتون، جاوا اسکریپت و زبان نشانه گذاری HTML و CSS را پوشش می دهد. مفاهیم اصلی Encode برای مبتدیانی که در ابتدای راه قرار دارند، بسیار کامل است.
Encode هم مثل SoloLearn در حالت عادی رایگان است اما با خرید نسخه پلاس از دست تبلیغات راحت می شوید.

دانلود Encode برای اندروید و iOS (رایگان – نسخه پلاس ۴.۹۹ دلار)



۵. Edabit (وب): در بیش از ۱۳۰۰ چالش کدنویسی کوچک مشارکت کنید

Edabit سایت رایگانی است که از سینتکس پایه فراتر رفته و روش تفکر مثل یک برنامه نویس واقعی را به کاربرانش آموزش می دهد تا در نهایت قادر به توسعه ابزارهای فوق العاده باشند. Edabit را می توان قدم بعدی پس از تست ۴ برنامه اول به شمار آورد.
این سایت هم تنها به ارائه دروس بسنده نکرده و آموخته های شما را به چالش می کشد. با تکمیل هرکدام از این چالش ها اعتماد به نفس بیشتری به دست می آورید و در صورتی که از پس آنها برنیایید، متوجه ایرادات خود شده و تجربه بیشتری کسب می کنید. در کنار این چالش ها خودآموزها و مستندسازی های با کیفیتی نیز ارائه می شوند. Edabit میانبری به دنیای واقعی برنامه نویسی است اما اگر تازه کار هم باشید با عبور از سد چالش های مختصر آن مهارت بیشتری در زبان های C#، C++، Java، PHP، Python، Ruby و Swift به دست خواهید آورد.



آیا با روزی چند دقیقه تمرین می توان کدنویسی را فرا گرفت؟

صادقانه بخواهیم جواب دهیم باید بگوییم خیر. چرا که یادگیری کامل یک زبان برنامه نویسی با مطالعه کتاب های قطور یا شرکت در دوره های چند ده ساعته میسر است، با این حال دروس مختصر و مفید ارائه شده در این پنج ابزار سطح انگیزه و تمایل شما به برنامه نویسی را می سنجد.
اگر تصمیم قطعی برای برنامه نویس شدن ندارید، بهتر است قبل از پرداخت هزینه برای خرید کتاب یا شرکت در دوره ها از این اپ ها استفاده کنید. اگر کدنویسی به مذاقتان خوش نیاید کافی است آنها را از روی گوشی پاک کرده یا از سایت خارج شوید. از طرف دیگر اگر به کدنویسی علاقمند شدید، دوره های پیشرفته تر را از طریق دوره های سماتک دنبال خواهید کرد.


می توانید از طریق دکمه زیر، مقاله را با دوستانتان در تلگرام به اشتراک بگذارید




منبع: 
Want to Learn Basic Coding? Try 5 Bite-Sized Coding Apps in Your Spare Time
تاریخ درج: 1398/02/30
دانلود مقاله