چگونه سایتی ساده به کمک PHP بسازیم؟

چگونه سایتی ساده به کمک PHP بسازیم؟

آیا به دنبال راهی برای یادگرفتن طراحی یک سایت ساده و ابتدایی هستید؟ شاید قبلا کار با HTML را شروع کرده باشید اما این روزها بهترین راه برای این کار PHP است. PHP هم برای طراحی سایت های ساده و هم داینامیک به بهترین انتخاب تبدیل شده، هرچند برای کار با آن باید کمی هم با HTML آشنایی داشته باشید
بهترین راه برای فراگرفتن PHP، طراحی یک سایت ساده با این زبان است که در ادامه به آن پرداخته ایم.



چرا برای توسعه سایت از PHP استفاده کنیم؟

در سال های اخیر گزینه های متعددی برای توسعه وب ارائه شده اند که به ترتیب شامل HTML ساده، استفاده از کد های CSS در زبان HTML یا بارگذاری فایل CSS در HTML می شود. در مورد سایت های داینامیک دو انتخاب اصلی ASP (بعدتر ASP.NET) و PHP وجود دارد.
بر اساس آمارهای موجود (مثل نظرسنجی W3Techs) PHP (مخفف پیش پردازنده ی ابر متن) از بیشترین محبوبیت برخوردار است و ۸۲ درصد سایت ها از آن به عنوان زبان برنامه نویسی سمت سرور استفاده می کنند. در مقابل ASP کمتر از ۱۶ درصد مورد استفاده قرار گرفته است.
ASP تا سال ۲۰۲۲ مورد پشتیبانی قرار خواهد گرفت و بعید است پس از آن حداقل به صورت فناوری وب رسما از سوی مایکروسافت حمایت شود. این در حالیست که PHP به لطف یکپارچه سازی ساده تر با لینوکس، به مراتب موفق تر ظاهر شده است. از آنجا که این سیستم عامل متن باز روی بسیاری از سرورهای وب جاخوش کرده، طبیعی است که توسعه دهندگان کار با PHP را ترجیح می دهند.



برای طراحی سایت PHP به چه چیزهایی نیاز دارید؟

پیش از هرکاری یک محیط توسعه یا ویرایشگر متن سازگار با PHP روی سیستم نصب کنید. کدنویسی PHP را می توان با ابزاری ساده مثل Notepad ویندوز شروع کرد. مثال های ارائه شده در این خودآموز هم با ++Notepad نوشته شده اند.
برای آپلود فایل هایتان به یک وب سرور PHP نیاز دارید که می تواند یک سرور ریموت یا کامپیوتری محلی با محیط های توسعه LAMP (لینوکس، آپاچی، MySQL و PHP) یا WAMP (ویندوز، آپاچی، MySQL و PHP) باشد. در نهایت برای آپلود فایل ها در وب سرور به یک برنامه FTP نیاز دارید.



شروع کار با PHP: سینتکس

در سینتکس های PHP کدها با php ? > شروع شده و به < ? ختم می شوند، در نتیجه سرور تمامی دستورات بین این دو تگ را به عنوان کد PHP پردازش می کند. در پایان هر خط و دستور هم کاراکتر نقطه ویرگول قرار خواهد گرفت؛ برای مثال:


< ? php [CODE…CODE] ; ? >


در صفحات وب تقریبا تمامی کاربردهای PHP به دستور echo تکیه دارند که به مرورگر دستور می دهد متن و محتوا را در خروجی نشان دهد. برای مثال:


< ? php "< p > Hello World! < / p > " ; ? >


توجه کنید که در این بخش می توان از HTML هم استفاده کرد. خروجی این دستور به شکل زیر خواهد بود:





طراحی سایت: ساختار

فارغ از اینکه از چه زبانی برای طراحی سایت استفاده می کنید، در مرحله اول باید ساختار سایت را مشخص کنید. در این راهنما نحوه ایجاد یک صفحه از فایل های PHP با قابلیت استفاده مجدد، آموزش داده می شود. با استفاده از این روش امکان ایجاد صفحات دیگری هم وجود دارد اما می توانید رویکرد متفاوتی را هم در پیش بگیرید.
قبل از پیاده سازی کدها، طراحی مورد نظر را روی کاغذ ترسیم کنید. بعدا می توانید برای بررسی محتوای مورد نظر یا نحوه لینک کردن صفحات به هم، به این برگه مراجعه کنید. ما از یک صفحه ساده به عنوان مثال استفاده می کنیم که شامل اطلاعات بیوگرافی و چند تصویر است.
این سایت ساده از یک صفحه PHP محتوی سه صفحه HTML تشکیل شده است. فایل index . php که ایجاد کرده اید را بعدا می توان از طریق تنظیم متن و تصاویر از فایل های HTML اصلی ویرایش کرد.



شروع طراحی سایت: هدر PHP

برای شروع طراحی سایت باید ابتدا سه صفحه وب را طراحی کنید. این سایت ها بر ساختار پایه ای هدر، بدنه و فوتر مبتنی هستند. احتمالا حدس می زنید که هدر یا سربرگ شامل اطلاعات عنوان است اما این بخش داده های مورد نیاز مرورگر از قبیل استاندارد HTML بکار رفته و CSS را هم در برمی گیرد.
کار را با ایجاد فایل header . html شروع کرده و سپس اطلاعات ضروری هدر را اضافه کنید.





برای مثال ما از فایل CSS پایه ای استفاده کرده ایم که در مسیر /css/ directory قابل مشاهده است. این فایل زمانی که صفحه در مرورگر بارگذاری می شود، فراخوانی شده و طرح بندی و فونت های مورد نظر را اعمال می کند.



محتوا را در Body صفحه قرار دهید

هر صفحه دارای بخشی به نام Body یا بدنه است که محتوا در آن قرار می گیرد. بدنه همین بخشی است که حالا در حال خواندن آن هستید.





بدین منظور فایلی به نام body . html ایجاد کرده و اطلاعات مدنظرتان را به آن اضافه کنید. در این مثال جزییاتی در مورد بیوگرافی اضافه شده اما شما می توانید هر چیز دیگری را در آن قرار دهید.



یک فوتر برای صفحه درست کنید

ایجاد بخش فوتر در صفحه قدم بعدی است. این بخش را با عنوان footer . html ایجاد کرده و به آن محتوا اضافه کنید. این داده ها می تواند شامل اطلاعات کپی رایت یا لینک های مفیدی برای راهنمایی مخاطب سایت باشد. برای مثال می توان آن را به شکل زیر ایجاد کرد:





پس از اضافه کردن کد، فایل را ذخیره کنید.



یکپارچه سازی همه بخش ها



حالا که سه فایل HTML در /html/ دارید، می توانید با استفاده از PHP echo آنها را در یک صفحه واحد کامپایل کنید.
یک فایل PHP جدید را با نام index . php و این سه خط کد زیر ایجاد کنید:


< ? php echo file_get_contents (" html/header . html ") ; ? >
< ? php echo file_get_contents(" html/body .html ") ; ? >
< ? php echo file_get_contents(" html/footer .html ") ; ? >


فایل را پس از ذخیره و آپلود در سرور از طریق مرورگر بارگذاری کنید. در این مرحله باید صفحه کامل را در مرورگر مشاهده کنید. به یاد داشته باشید فایل PHP که در حال مشاهده آن هستید، تنها از سه خط کد تشکیل شده است.
در نهایت برای افزایش جذابیت بصری می توانید از طریق PHP یک خط دیگر اضافه کنید. این خط شامل هشدار در مورد حقوق کپی رایت و کدی است که به صورت خودکار عدد مربوط به سال را به روز می کند:


< p > Copyright © CM Cawley < ? php echo date( " Y " ) ; ? > < / p >


این خط در فایل index . php و پایین بخش فوتر ظاهر می شود. دقت کنید که چگونه عبارت echo date ( “ Y ” ) سال جاری را به صورت عددی چهار رقمی به تصویر می کشد. امکان تغییر نحوه نمایش سال وجود دارد که برای اطلاع از آن می توانید به W3Schools به عنوان یکی از بهترین مراجع برنامه نویسی مراجعه کنید. برای مثال نوشتن y با حرف کوچکتر سال را به جای چهار رقم به صورت دورقمی نمایش می دهد.
برای تعیین موقعیت و طرح بندی هم می توانید از CSS استفاده کنید.





تبریک می گوییم، همین حالا اولین سایتتان را با استفاده PHP و به صورتی ابتدایی طراحی کردید.



آیا PHP بهترین گزینه برای کدنویسی وب سایت است؟

بدون تردید PHP تنها راه برای طراحی سایت نیست و فریمورک های بسیاری برای توسعه صفحات داینامیک و حتی مبتنی بر دیتابیس در دسترس قرار دارند، برای مثال می توان به جاوااسکریپت و تکنولوژی های وابسته به آن و نرم افزارهایی نظیر Dreamweaver اشاره کرد.
با این حال اگر به دنبال یادگیری توسعه وب هستید یا در مراحل اولیه آن قرار دارید، بهتر است ابتدا با اصول پایه ای آن آشنا شوید. درک بهتر HTML، CSS و PHP پایه شما را برای ادامه راه قوی تر خواهد کرد.



می توانید از طریق دکمه زیر، مقاله را با دوستانتان در تلگرام به اشتراک بگذارید




منبع: 
How to Build a Simple PHP Website
تاریخ درج: 1398/07/15
دانلود مقاله