10 توصیه مفید برای نوشتن رزومه

10 توصیه مفید برای نوشتن رزومه

برای نوشتن رزومه معمولا سبک های خاصی وجود دارد اما مهمترین نکته این است که رزومه به خوبی، مهارت ها، تجارب و تحصیلات شما را منعکس کند. بهتر است چندین نسخه متفاوت از رزومه را بر اساس مشاغلی که در پی آن هستید، تهیه کنید. در ادامه توصیه هایی ارائه شده که در تهیه و نگارش رزومه به شما کمک می کنند.



۱. کلمات کلیدی آگهی استخدام را پیدا کنید

بهترین راه برای تهیه رزومه، مطالعه دقیق آگهی استخدامی است که نظر شما را به خود جلب کرده است. حین تقاضا برای هر شغل باید به دقت شرح وظایف شغلی را خوانده و به دنبال آن دسته از کلمات کلیدی باشید که نشان دهنده مهارت های مد نظر کارفرماست. سپس باید این کلمات را در مکان مناسبی در رزومه قید کنید.
برای مثال اگر شغل مد نظر برنامه نویس صورتحساب باشد احتمالا کارفرما کلماتی نظیر کدنویسی، صدور پرونده، شکایات یا مدیریت حساب دریافتی را قید کرده است. بخش های الزامات و مهارت ها را با دقت بالا بخوانید و اگر دارای هریک از مهارت های ذکر شده در این بخش ها هستید آنها را مطابق با کلمات و عبارت های مد نظر کارفرما در رزومه ذکر کنید.



۲. نمونه رزومه های متناسب با کسب و کارتان را بررسی کنید

حین نوشتن رزومه نباید از مطالعه رزومه هایی که به صورت سفارشی برای کسب و کار یا رشته شما طراحی شده اند، غافل شوید. راه های زیادی برای نوشتن رزومه بر اساس این نمونه ها وجود دارد اما در این بین اهمیت سه مورد زیر از همه بیشتر است:

ساده و واضح نویسی: نمونه های آماده رزومه، ساده و سرراست هستند چرا که کارفرما زمان بسیار اندکی را به مطالعه آن اختصاص می دهد، بنابرین سهولت خواندن رزومه و استفاده از فونت های خوانا اهمیت زیادی دارد.
• خلاصه نویسی: با دقت در این نوع نمونه ها متوجه می شوید که به چند بخش کوتاه و مشخص نظیر مشخصات، خلاصه و شرح تجارب تقسیم شده اند. اشاره به مهمترین و مرتبط ترین اطلاعات در رزومه به کارفرما اجازه می دهد به شاخص ترین مهارت های شما پی برده و متوجه تناسب شما با شغل مورد نظر شود.
• استفاده از اعداد: کارفرماها به اعداد و معیارهایی که توانایی و تجربه متقاضیان را ثابت کنند اهمیت زیادی می دهند. این اعداد به آنها اجازه می دهد ارزشی را که با خود به ارمغان می آورید، بهتر درک کنند. برای مثال در رزومه ای که برای شغل دستیار مدیر تهیه شده است می توان برای اثبات تجربه از چنین جمله ای استفاده کرد: کاهش۹۰ درصدی اختلافات با پیاده سازی فرایندی استاندارد در قراردادهای فروش

هنگام استفاده از نمونه های رزومه از کپی کامل آنها خودداری کرده و تنها مزایا و نکات فنی به کار رفته در نگارش آنها را مد نظر قرار دهید.



۳. از فونت حرفه ای و خوانا استفاده کنید

از آنجا که کارفرما زمان بسیار اندکی را به بررسی رزومه اختصاص می دهد، ساختار و ظاهر آن باید تا حد ممکن سرراست و خوانا باشد. باید از فونت های پایه و واضحی مثل نازنین یا Arial استفاده کرده و سایز فونت را هم بین ۱۰ تا ۱۲ انتخاب کنید. بکارگیری فونت خوانا باعث حرفه ای تر شدن رزومه شما می شود.
فضاهای سفید و خالی غیرمعمول را حذف کرده یا به حداقل برسانید چرا که ظاهری پراکنده و سردرگم کننده به رزومه بخشیده و احتمال رد شدن شما را افزایش می دهند. با حذف این فضاها، خواندن رزومه و تمرکز روی محتوا را آسان تر می کنید. برای کاهش فضاهای سفید می توانید سایز فونت را تا ۱۲ افزایش داده و بخش هایی نظیر مهارت ها، جوایز و دستاوردها را به رزومه اضافه کنید.



۴. تنها مرتبط ترین اطلاعات را نوشته و آنها را بر اساس اهمیت مرتب کنید

حتی اگر تجارب کاری و آموزشی قابل توجهی در چنته دارید نیازی نیست همه آنها را در رزومه قید کنید. به یاد داشته باشید که خلاصه نویسی و پرهیز از ذکر تجارب غیرمرتبط در رزومه نویسی اهمیت به سزایی دارد.
تحقیقات حاکی از این است که مسئولان استخدام در سازمان ها به صورت میانگین تنها ۶ ثانیه را به بررسی هر رزومه اختصاص می دهند؛ بنابرین اگر رزومه شامل اطلاعات قدیمی یا غیرمرتبط مثل تجارب کاری ده سال پیش یا دستاوردهای غیر مهم باشد، احتمالا باعث عدم تمرکز کارفرما و رد شدن رزومه خواهد شد.
تنها تجارب، دستاوردها، مدارک آموزشی و مهارت های مرتبط به شرح وظایف شغل مورد نظر را قید کنید. برای اطلاع از ویژگی های مدنظر کارفرما به توضیحات ذکر شده در آگهی استخدام مراجعه کنید. همچنین حین نگارش اطلاعات باید مهمترین موارد را در اولویت قرار دهید تا در اولین نگاه توجه کارفرما را جلب کند.



۵. استفاده از زبان معلوم به جای مجهول

در نگارش رزومه باید از زبان معلوم به جای مجهول استفاده کرده و از بکار بردن واژه های فرعی خودداری کنید. به عبارت دیگر از کلماتی مثل به دست آمده یا تکمیل شده استفاده کنید.
اگر رزومه بیش از حد طولانی است و خواندن آن دشوار به نظر می رسد بهتر است جملات را تا حد ممکن خلاصه کنید. برای مثال به جای جمله ای مثل «در طول فعالیت در شرکت ایکس، چندین پروژه گروهی را اجرا کرده و در اجرای وظایف مرتبط به پروژه به اعضای تیم کمک می کردم» می توانید از این جمله استفاده کنید: «رهبری پروژه های تیمی و هماهنگی موثر وظایف گروهی»
جمله دوم همان مفهوم را در قالبی خلاصه تر و زبانی فعال تر منتقل می کند.



۶. توجه کارفرما را به دستاوردهای مهم جلب کنید

به جای ذکر همه وظایف کاری در بخش تجارب، سه یا چهار مورد از مهمترین دستاوردهایتان در هر شغل را ذکر کنید. در صورت امکان اعدادی که نشان دهنده درصد یا میزان موفقیت در رسیدن به اهداف بوده را نیز بیاورید.
برای برجسته تر کردن دستاوردهای مهم آموزشی، شغلی، داوطلبانه و غیره می توانید بخشی جداگانه با عنوان دستاوردها یا مهارت ها به رزومه اضافه کنید.



7. از ایجاد بخش های غیر ضروری اجتناب کنید.

در صورت استفاده از نمونه آماده رزومه احتمالا با بخش های غیر ضروری مواجه خواهید شد. برای مثال ممکن است به قسمت خلاصه رزومه یا اهداف نیاز نداشته باشید. اگر تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده و تجربه اشتغال حرفه ای ندارید، از قید یک بخش خالی با عنوان تجارب کاری خودداری کنید. در عوض می توانید به جای این قسمت بخش های دیگری با عنوان کارآموزی مرتبط، دستاوردهای دانشگاهی یا تجارب فوق برنامه را به رزومه اضافه کنید. اگر تعداد بولت های هر بخش کمتر از ۲ مورد است، می توانید آنها را با هم ترکیب کنید.



۸. حاشیه صفحه و فاصله خطوط را تنظیم کنید

در حالت عادی باید حاشیه صفحه در هر طرف برابر 2.54سانتیمتر باشد.اگر فضای سفید صفحه بیش از حد به نظر می رسد، می توانید فاصله بین خطوط را روی 2.92 تا 3.81 تنظیم کنید اما اگر اطلاعات زیادی برای نوشتن ندارید بهتر است حاشیه را تا حدود 5.08 سانتیمتر افزایش دهید.



۹. اصلاح و ویرایش متن

قبل از ارسال رزومه برای کارفرما چندین بار آن را بازخوانی کنید تا از عدم وجود غلط املایی یا قواعدی مطمئن شوید. اگرچه برنامه های ویرایشی زیادی توسعه داده شده است اما بهتر است از یک همکلاسی یا دوست بخواهید رزومه را مطالعه کند. گاهی اوقات غلط های نگارشی از چشم نویسنده دور می ماند اما دیگران به آسانی متوجه آنها می شوند.



۱۰. نسخه های متفاوتی از رزومه تهیه کنید

قبل از نهایی کردن رزومه باید از خود بپرسید آیا خواندن رزومه را تا حد امکان برای کارفرما ساده کرده ام تا سریعا متوجه صلاحیت های من بشود؟
اگر در حال ارسال تقاضای استخدام برای شغلی هستید که نیازمند مهارت های منحصر به فرد است احتمالا باید نسخه ویژه ای از رزومه را تهیه و ارسال کنید. در واقع بهتر است برای هر شغل و منصب نسخه خاصی از رزومه را تهیه کنید، بدین ترتیب شانس خود را برای پذیرش افزایش خواهید دید.

رزومه معمولا نخستین گام در برقراری ارتباط با کارفرما یا مسئول استخدام است پس سعی کنید اطلاعات مرتبط را در آن قید کرده، مهمترین نکات را در اولویت قرار داده و حتما قبل از ارسال آن را ویرایش و بازبینی کنید. یک رزومه حرفه ای، قوی و سرراست پیشنهادات شغلی را به سمت شما سرازیر خواهد کرد.



می توانید از طریق دکمه زیر، مقاله را با دوستانتان در تلگرام به اشتراک بگذارید




منبع: 
10 Resume Writing Tips to Help You Land a Job
تاریخ درج: 1397/12/13
دانلود مقاله