8 نکته که باید در طول مصاحبه شغلی بگویید

8 نکته که باید در طول مصاحبه شغلی بگویید

در طول زندگی ممکن است بارها و بارها در مصاحبه های شغلی شرکت کنید. از آنجایی که شرکت ها، موقعیت های شغلی و کارفرمایان یکسان نیستند بنابرین هیچ یک از این مصاحبه ها با موارد دیگر مشابه نیستند، با این وجود مواردی وجود دارد که به ندرت در مصاحبه ها تغییر می کنند.
برای موفقیت در مصاحبه های شغلی باید همیشه 8 نکته زیر را خاطرنشان کنید.



1. با شرکت مورد نظر آشنایی کامل دارید

با بیان کردن جزئیاتی درباره شرکت یا سازمان، به مصاحبه کننده نشان دهید که از قبل اطلاعات کاملی را از آن به دست آورده اید. بدین منظور قبل از مصاحبه، به وب سایت شرکت، صفحات آنها در رسانه های اجتماعی، مقالات جدید و هرجایی که ممکن است حاوی اطلاعات باشد، مراجعه کنید.از ابعاد شرکت، فعالیت های آنها و رویدادهای جاری، اطلاعات کسب کنید. در پاسخ هایتان از این داده ها استفاده کنید تا طرف مقابل از علاقه شما به شرکت مورد نظر اطمینان حاصل کند.



2. سابقه کار مشابه با شغل مورد نظر دارید

قطعا در مصاحبه شغلی درباره تجربه کاری مشابه از شما سوال می شود. از این سوال به عنوان فرصتی برای نشان دادن توانایی هایتان استفاده کنید. بدین منظور درباره فعالیت های مشابهی که انجام داده اید و نتایج آنها صحبت کنید. تاکید کنید که تجارب کسب شده در پروژه های قبلی می تواند ضامنی برای موفقیت شما در امور محوله باشد. سعی کنید ارزشتان را ثابت کنید.



3. از توانایی کار گروهی برخوردارهستید

توانایی کار گروهی یکی از موارد بسیار مهم برای کارفرمایان است. مصاحبه کننده به منظور اطلاع از پروژه هایی که قبلا با همکاری دیگران صورت داده اید و نتایج آنها از شما سوالاتی را خواهد پرسید. در پاسخ نقش خودتان در تیم و تلاش هایی را که برای موفقیت پروژه انجام داده اید بازگو کنید. کمپانی ها به دنبال تشکیل تیم هایی هستند که از عهده وظایف برآمده و نتایج مثبتی را ارائه کنند.



4. همیشه به دنبال یادگیری هستید

در تمام مصاحبه های شغلی سوالاتی راجع به آمادگی برای یادگیری روش ها و مسائل جدید و به کارگیری آنها از شما پرسیده می شود. در این مواقع باید درباره تمایل برای یادگیری مداوم در زمینه مرتبط به کارتان توضیح دهید. به آنها نشان دهید که همیشه مقاله های جدید را درباره حرفه مورد نظر مطالعه کرده و از افراد حرفه ای مشاوره می گیرید. حتما کتاب ها، مقالات و سایت هایی را که دراین رابطه مطالعه می کنید نام ببرید.



5. از انگیزه کافی برخوردار هستید

هنگامی که برای مصاحبه کننده از انگیزه و اشتیاق حرف می زنید در واقع چندین پیام را به وی منتقل می کنید. برای مثال کارمندی با بازدهی هستید و ازاشتیاق کافی برای کمک به کمپانی در رسیدن به موفقیت برخوردارید. این دو مساله به کارفرما ثابت می کند که می تواند روی شما حساب کند. علاوه بر این توضیح دهید که این انگیزه چگونه در کارهای قبلی به شما کمک کرده و در موارد مربوط به شغل جدید چه تاثیری خواهد داشت.



6. شغل مورد نظر شما را هیجان زده می کند

هیجان زده بودن تضمین کننده قبولی شما در مصاحبه نیست. با این حال با ارائه توضیحاتی مانند «من نسبت به این شغل هیجان زده هستم و تمام تلاشم را برای موفقیت انجام خواهم داد» می توانید به مصاحبه کننده نشان دهید که این هیجان تمرکز شما را برهم نزده و از آن به عنوان پلی برای رسیدن به موفقیت استفاده می کنید. علاوه بر این کارفرما معمولا به دنبل افراد با دید مثبت است و هیجان زده بودن نیز نشانه ای از خوش بینی است.



7. برای آینده برنامه دارید

مهم ترین نکته در مصاحبه شغلی این است که نشان دهید چه مزایایی را برای کمپانی به همراه دارید (نه اینکه کمپانی چه مزیتی برای شما دارد). به کارفرما ثابت کنید که از شرایط لازم برای شغل مورد نظر برخوردارید و به بهترین شکل می توانید ایده هایتان را پیاده سازی کنید. واضح است که نمی توانید تمام این ایده ها را اجرایی کنید بنابرین سعی کنید چند ایده کلی را که عملی تر به نظر می رسند، بیان کنید.



8. به دنبال اشتغال بلند مدت در شرکت هستید

در صورتی که واقعا به دنبال اشتغال بلند مدت در شرکت مورد نظر هستید از ذکر آن غافل نشوید چرا که یک امتیاز مثبت به شمار می رود. با گفتن این جمله به کارفرما نشان می دهید که قصد ندارید از این موقعیت به عنوان فرصتی موقت استفاده کنید بلکه به دنبال سرمایه گذاری در شرکت هستید.

نکات بالا معمولا در مصاحبه های شغلی مختلف از استخدام کارمند و مهندس گرفته تا زمینه های سلامت و بهداشت مطرح می شوند. در صورتی که نکات بیان شده به درستی استفاده کنید، شانس خود را برای استخدام شدن افزایش داده اید.


می توانید از طریق دکمه زیر، مقاله را با دوستانتان در تلگرام به اشتراک بگذارید




منبع: 
8 Things to ALWAYS Say in an Interview
تاریخ درج: 1396/11/02
دانلود مقاله