ساخت رزومه کاری ؛ راهنمای گام به گام برای حرفه ای شدن (قسمت اول)

ساخت رزومه کاری ؛ راهنمای گام به گام برای حرفه ای شدن (قسمت اول)

رزومه کاری شما بدون شک با ارزش‌ترین کاغذ برای حرفه شماست. اما ساخت رزومه می‌تواند برای بسیاری از افراد ترسناک باشد. شاید مطمئن نیستید که چگونه تمام اطلاعات خود را در یک صفحه قراردهید. شاید در مورد روش صحیح فرمت‌کردن و نوشتن رزومه خود مطمئن نباشید. شاید شما حتی ندانید که رزومه چیست!
نگرانی شما هرچه باشد، ما همه نکاتی را که در مورد ساخت یک رزومه عالی باید بدانید، از ابتدا در این مقاله از سایت سماتک بررسی می‌کنیم.


رزومه کاری چیست؟


رزومه کاری خلاصه‌ای از حرفه شماست، چه فعالیت شغلی‌تان را به تازگی شروع کرده‌‌باشید و چه سال‌ها است که مشغول به کار هستید. متن رزومه در حدود یک صفحه (فقط در شرایط خاص دو صفحه) بوده و شامل شغل‌هایی می‌شود که داشته‌اید و یا درحال حاضر دارید، مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌اید، مهارت‌هایی که توسعه داده‌اید و ویژگی‌هایی که در اختیاردارید. وجود این اطلاعات در کنار هم باعث می‌شود که هرمدیر استخدامی به راحتی بتواند شایستگی‌های شما را ببیند و برای شما یک نقش مناسب انتخاب کند.
با وجود تمام کارهایی که ممکن است برای نوشتن یک رزومه کاری انجام دهید، مدیران در زمان استخدام در واقع زمان بسیار کمی را (در بسیاری از موارد فقط چند ثانیه ) صرف بررسی رزومه شما می‌کنند. اما علیرغم این واقعیت غم‌انگیز، می‌توان با اطمینان گفت که ایجاد یک رزومه عالی (به جای جمع‌آوری عجولانه یک رزومه) همچنان مهم است.
شاید از خود بپرسید که آیا می‌توانید به جای نوشتن رزومه، به پروفایل لینکدین خود تکیه کنید. پاسخ متأسفانه، خیر است. اکثر مدیران حتی اگر به لینکدین شما نیز نگاه کنند باز هم انتظاردارند که شما رزومه ارسال کنید.
علاوه‌براین، حتی اگر برای شغلی که اکنون برای آن درخواست می‌دهید به رزومه نیاز نداشته‌باشید، در مقطعی از حرفه‌تان به رزومه نیاز خواهیدداشت. بنابراین بهتر است که همیشه یک رزومه آماده داشته‌باشید.
اگرچه لینکدین دارای مزایای زیادی است اما رزومه کاری دارای یک مزیت متفاوت و مهم است. در حالی که لینکدین معمولا تصویر وسیع‌تری از مسیر شغلی شما را نشان می‌دهد، رزومه این فرصت را به شما می‌دهد تا داستان شغلی خود را برای یک نقش یا شرکت خاص تنظیم کنید.


کارفرمایان در رزومه به دنبال چه هستند؟


مدیران به دنبال سه چیز در رزومه کاری شما هستند: «چه کار کردی؟ چرا این کار را کردی؟ و نتیجه چه بود؟». اگر بتوانید به هرسه این سؤالات دررزومه خود پاسخ دهید، درمسیر درستی خواهید بود.
زبان واضح و قابل درک، کلید اصلی است. حقیقت این است که اکثر رزومه‌ها هیچ معنایی ندارند. آن‌ها مملو از اصطلاحات تخصصی، بیش ازحد فنی و اضافی هستند. مک گاورن می‌گوید: سعی کنید رزومه‌ای را بخوانید که مال شما نیست و به سرعت متوجه خواهید شد که انگار یک بیگانه آن را نوشته‌است. خودتان را به جای کارفرمایی بگذارید که نمی‌داند نقش شما چگونه کار می‌کند و سعی کنید رزومه‌ای بنویسید که برای او قابل درک باشد.
کارفرمایان به شما و مهارت‌های شما اهمیت می‌دهند. یوروفسکی توضیح می‌دهد: «مدیران می‌خواهند ببینند که آیا فردی که انتخاب می‌کنند با شرایط شغلی که برای آن استخدام می‌کنند مطابقت دارد یا خیر.» رزومه کاری شما باید تصویر درستی از شما ترسیم کند تا کارفرما نه‌تنها بداند که شما چه مسئولیت‌های روزانه‌ای را می‌توانید انجام دهید، بلکه بداند چرا شما، برای سازمان آن‌ها ارزش قائل هستید.


چگونه رزومه کاری می‌نویسید؟


چگونه رزومه کاری می نویسید

اگرشخصی هستید که هرگز در زندگی خود رزومه کاری‌ ننوشته‌اید و یا تنها قصد دارید که رزومه خود را کامل کنید، در هرصورت مراحل زیر را دنبال کرده تا از یک صفحه خالی به یک رزومه کامل و به جرأت می‌گویم زیبا برسید.


1. قالب رزومه کاری خود را انتخاب کنید


قبل از شروع تایپ مطالب، باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید قالب کلی رزومه کاری شما چگونه باشد. سایت‌های رزومه‌ساز می‌توانند برای این مرحله مفید باشند. آن‌ها تمام اطلاعات اولیه شما را می‌گیرند و آن‌ها را برای شما سازماندهی می‌کنند. همچنین می‌توانید از قالب‌های آماده استفاده کنید، مانند طرح‌های Google Docs.
اما اغلب ایمن‌ترین کار این است که به‌تنهایی با یک صفحه تمیز شروع کنید و در نهایت به یک طرح‌بندی پیشرفته‌تر ارتقا دهید. در این صورت شما می‌توانید مطالب را ویرایش کنید و قالب رزومه‌ای را انتخاب کنید که به بهترین وجه و متناسب با شرایط خاص شما طراحی شده‌باشد.
به طورکلی، بهتراست که رزومه کاری شما شامل موارد زیر باشد:
• تجربه کاری شما
• تجربه غیرکاری شما از جمله: مشارکت در پروژه‌های اجتماعی یا پروژه‌های جانبی.
• تحصیلات و گواهینامه‌های شما
• مهارت‌ها وعلایق شما (به خصوص مهارت‌های سخت).

اما در آخر چگونه همه این اطلاعات را قالب‌بندی و سازماندهی می‌کنید؟

تا حدزیادی رایج‌ترین وایمن‌ترین گزینه، ترتیب زمانی معکوس است. این بدان معنی است که شما تجربیات خود را به ترتیب از جدیدترین آن‌ها سازماندهی می‌کنید. بنابراین تجربیات کاری بالاتر از تحصیلات قرار می‌گیرد و نقش فعلی شما بالاتر از نقش‌های قبلی خواهدبود.
البته در این میان استثنا نیز وجود دارد. شاید شما بین شغل‌های خود به مقطع کارشناسی ارشد برگشته‌اید یا آخرین نقش شما به شغلی که برای آن درخواست می‌دهید، مربوط نباشد. بنابراین ممکن است کل رزومه کاری دقیقاً به ترتیب زمانی معکوس بسته به موقعیت شغلی شما نباشد. این فقط یک دستورالعمل کلی است.
همچنین نوع دیگری از رزومه کاری به نام رزومه کاربردی یا مبتنی برمهارت وجود دارد. این شکل از رزومه به ندرت استفاده می‌شود و عمدتاً افرادی از آن استفاده می‌کنند که قصد تغییر مسیر شغلی خود را دارند و یا کسانی که دارای سابقه کاری محدود یا پیچیده هستند. در رزومه کاربردی یا مبتنی برمهارت ابتدا و بالاتر از همه فهرست مهارت‌های فرد قرار می‌گیرد، سپس سابقه کاری و تحصیلات شما نمایش داده می‌شود.
شما همچنین می‌توانید یک رزومه ترکیبی را انتخاب کنید، که ترکیبی از رزومه زمانی معکوس و رزومه مبتنی برمهارت باشد. دراین شکل از رزومه مهارت‌های شما را در بالاترین بخش نشان داده‌می‌شود اما به همان اندازه فضای زیر را برای پوشش تجربه شغلی و تحصیلی شما فراهم می‌کند.
هنگام انتخاب این دو قالب با هم احتیاط کنید: «پیگیری رزومه ترکیبی و مبتنی بر مهارت ممکن است سخت باشد، زیرا آن‌ها خواننده را مجبور می‌کنند تا ارتباط بین مهارت‌ها و تجربه‌های شما را جستجو کند.»


2. با اطلاعات اولیه خود شروع کنید


اطلاعات تماس شما باید همیشه در بالای رزومه کاری قرار بگیرد. در سربرگ رزومه خود هرچیزی را که می‌تواند برای برقراری تماس کارفرما با شما مفید باشد، قرار دهید. معمولاً این به معنای اضافه کردن موارد زیر است:
• نام کامل شما (ترجیحاً نامی که در وب استفاده می‌کنید)
• شماره تلفن
• آدرس ایمیل شخصی
همچنین می‌توانید اطلاعات پایه دیگری مانند URL وب‌سایت شخصی یا لینکدین، GitHub (برای نقش‌های فنی)، نمایه‌های رسانه‌های اجتماعی (در صورت مربوط بودن با شغل) یا آدرس خود را درج کنید. اگر به دنبال نقل مکان هستید، می‌توانید در محل آدرس بنویسید "در حال جابجایی" تا شانس بیشتری برای مصاحبه داشته‌باشید.
نکته کلیدی این است که این بخش را تا حد امکان واضح بنویسید. اگر کارفرما نتواند با شما تماس بگیرد، تکمیل بقیه رزومه شما هیچ فایده‌ای ندارد.


3. تجربه کاری خود را اضافه کنید


نوشتن تجربه کاری در رزومه

این بخش به احتمال زیاد بخش عمده‌ای از رزومه کاری شما خواهدبود. حتی اگر در حال تغییر مسیر شغلی خود هستید، کارفرمایان همچنان می‌خواهند ببینند کجا کارکرده‌اید، چه کارکرده‌اید و تأثیر آن کار برای درک پیشینه و تخصص شما ضروری است.
«تجربه کاری» شما ممکن است در یک دسته کامل قرار بگیرد، یا ممکن است آن را به «تجربه مرتبط» و «تجربه غیرمرتبط» تقسیم‌بندی کنید تا تجربه مهم‌تر برای کارفرمایان را برجسته کنید. در هرصورت، تقریباً همیشه دوست دارید که جدیدترین تجربه خود را در بالا بنویسید و تجربه قدیمی خود را در بخش‌های پایین‌تر قراردهید.
در بخش تجربه کاری خود باید عنوان شغلی رسمی، نام شرکت (و احتمالاً محل آن) و سال‌هایی را که در آنجا کارکرده‌اید، درج کنید. در زیر آن، دو تا چهار نقطه را اضافه کنید و توضیح دهید که در آن عنوان شغلی چه فعالیت‌هایی را انجام داده‌اید، کدام مهارت‌ها را بدست آورده‌اید و تمرین کرده‌اید، ابزارهایی را که استفاده کرده‌اید، معرفی کنید و نتایج فعالیت‌های کاری خود را بنویسید.
اگر در طول مدتی که در آنجا بودید کارهای زیادی انجام داده‌اید، در رزومه کاری خود روی مسئولیت‌هایی تمرکز کنید که بیشترین تأثیر را در آن‌ها داشته‌اید یا به آن‌ها افتخار می‌کنید و همچنین مسئولیت‌هایی که شما را به بهترین نحو با شغلی که برای آن درخواست می‌دهید، هماهنگ می‌کنند. در اینجا فهرست‌کردن دستاوردهای کمی و کیفی، در صورت مرتبط بودن، بسیار مهم است.
برای مثال، ممکن است بنویسید:
دستیار حسابدار، امور مالی، شرکت آن آربور، MI
سپتامبر 2017 - در حال حاضر
• مدیریت صورت‌حساب برای بیش از 50 مشتری، با اطمینان از رعایت مهلت‌ها و نیازهای شرکای سازمانی ما.
• همکاری نزدیک با تیم‌های فروش، مدیریت حساب و مدیریت پروژه در راه اندازی پروژه، نگهداری و مدیریت فاکتور
• کمک به ساده‌سازی دستورالعمل‌ها و رویه‌های صورت‌حساب از طریق مستندسازی و اجرای نرم‌افزار جدید، که منجر به کاهش میانگین دو هفته‌ای در کل زمان صرف شده برای هر مشتری می‌شود.
اگر به شغل‌های گذشته اشاره می‌کنید، در رزومه کاری خود از فعل‌های گذشته استفاده کنید و اگر در مورد نقش‌های فعلی خود صحبت می‌کنید، زمان حال. علاوه‌براین، رزومه شما همیشه باید با یک جمله قوی شروع شود که به بهترین شکل، توصیف‌کننده کاری باشد که شما انجام داده‌اید و اگر نمونه‌هایی از کار خود دارید، آن‌ها را نیز در این بخش قراردهید.
اگر تجربه زیادی دارید و این بخش شروع به طولانی‌شدن کرده‌است (بیش از یک صفحه)، قدیمی‌ترین مشاغل خود را کنار بگذارید، مگر اینکه با شغلی که برای آن درخواست می‌دهید بسیار مرتبط باشند یا برای رشته شما تأثیرگذارباشند.
مطمئن نیستم از کجا شروع کنم؟ یوروفسکی می‌گوید: «سندی بسازید که هر چیزی را که به ‌عنوان تجربه یا دستاورد در نظرمی‌گیرید، داشته باشد. او توضیح می‌دهد که پس از این شما می‌توانید شروع کنید به پررنگ کردن آنچه مهم است و آنچه مهم نیست. اگر تصمیم گرفتید رزومه کاری خود را برای یک نقش خاص به‌روز کنید، می‌توانید بعداً به این سند مراجعه کنید.


4. کارداوطلبانه یا تجربیات دیگر را در نظربگیرید


هرکاری که انجام داده‌اید و تجربه کاری نیست مانند: کارداوطلبانه، پروژه‌های خاص، می‌تواند با عنوان‌های "تجربه داوطلبانه" یا "فعالیت‌ها" مشخص شود. بسته به اینکه تجربه کاری شما چقدر قوی است، این موارد ممکن است ارزش گنجاندن در رزومه کاری را داشته‌باشند. به‌خصوص اگر به شما کمک کرده‌باشند که مجموعه مهارت‌های خود را ارتقا دهید یا با شغل رویایی خود هماهنگ شوید. بعلاوه، این قبیل از فعالیت‌ها شما را بسیار قوی‌تر، پرشورتر و سخت‌کوش‌تر نشان می‌دهند.
اگر به تازگی فارغ التحصیل شده‌اید، می‌توانید در رزومه کاری خود بخشی را برای فعالیت‌های داخل دانشگاه ایجاد کنید. اگر در بخش تجربه‌های کاری کمبود دارید، این بخش می‌تواند یک مکمل عالی باشد. می‌توانید فعالیت‌های داخل دانشگاه را درست مانند مشاغل حرفه‌ای قالب‌بندی کنید، ازجمله نوشتن عنوان، نام سازمان و جملاتی که توضیح می‌دهند نقش شما چه بوده و چه کارهایی انجام داده‌اید.


5. تحصیلات خود را در رزومه کاری فراموش نکنید


نوشتن تحصیلات در رزومه کاری

اگر هنوز در دانشگاه هستید یا تازه فارغ‌ التحصیل شده‌اید، تحصیلات شما می‌تواند در بالای رزومه کاری شما قرار گیرد، اما تقریباً برای همه افراد این بخش در انتهای رزومه قرار می‌گیرد. این بخش برای اکثر افراد شامل نام دانشگاه، سال فارغ ‌التحصیلی، رشته تحصیلی و مدرک تحصیلی می‌شود. فارغ التحصیلان جدید ممکن است که معدل، افتخارات و جوایز، تحصیل در خارج از کشور، پایان نامه یا سایر دستاوردهای قابل توجه خود را بنویسند. اما این بخش را بسیار ساده نگه‌دارید، زیرا نمی‌خواهید فضای زیادی از تجربه کاری شما اشغال کند.
این امکان وجود دارد که شما تجربه آموزشی منحصربه فردی مانند شرکت در یک دوره آنلاین یا گواهینامه داشته‌باشید. اگر این کار را به طور خاص به عنوان راهی برای تقویت خود در صنعت مورد نظرتان انجام دادید، حتماً آن را در رزومه کاری خود بگنجانید. مجدداً، همه چیز را به صورت زمان معکوس فهرست کنید. بنابراین مدرک تحصیلی بالاتر از مدرک کارشناسی و یا دوره آنلاین مرتبط جدیدتر در بخش بالاتر قرار خواهدگرفت.

یک لحظه لطفا


در این مقاله از سایت سماتک درباره‌ی 5 گام نخست برای ساخت رزومه کاری صحبت کرده‌ایم اما اگر قصد آشنایی با گام‌های دیگر ساخت رزومه را دارید، می‌توانید قسمت دوم این مقاله را در سایت سماتک بخوانید.
آنچه در قسمت دوم این مقاله خواهید خواند:
• رزومه خود را با برخی مهارت‌ها و علایق تکمیل کنید
• یک خلاصه از بیانیه شخصی در رزومه بنویسید
• رزومه خود را متناسب با شغل (و نرم‌افزارATS) تنظیم کنید
• رزومه‌تان را ویرایش و اصلاح کنید
• با انواع رزومه آشنا شوید

سخن آخر درباره‌ی ساخت رزومه کاری


هرفردی نیاز به تغییراتی در رزومه کاری خود دارد. به عنوان مثال، متخصص‌ها می‌خواهند نمونه کارهای جدید خود را در رزومه بگنجانند و افرادی که به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند، قصد دارند که مهارت‌های سخت و نرم خود را بیان کنند.
وقتی قصد دارید رزومه‌ای بنویسید که به شما در پیشبرد اهداف شغلی‌تان کمک کند، باید به این نکته توجه کنید که کارفرمایان می‌خواهند افرادی را استخدام کنند که بتوانند تأثیرگذار باشند. بنابراین، رزومه‌ای بنویسید که نشان دهد شما صمیمانه به این نقش شغلی علاقه‌مند هستید و آماده‌اید تا به سازمان ارزش بیافزاید.
در حوزه فناوری اطلاعات به دنبال کار میگردی؟ بخش فرصت‌های شغلی در سایت سماتک به شما کمک می‌کند که شغل مورد نظر خود را در این حوزه پیدا کنید.
اگر قصد دارید با حضور در دوره‌های فناوری اطلاعات رزومه کاری خود را بهبود ببخشید و کارفرما را تحت تاثیر قرار بدهید، می‌توانید در دوره‌های آموزشی سماتک ثبت نام کنید.

نوشته‌شده توسط: نرگس گرامی


مرجع مقاله: وب سایت themuse
تاریخ درج: 1401/07/16
دانلود مقاله