چگونه بدون سابقه کار، به شغل دلخواهمان برسیم؟

چگونه بدون سابقه کار، به شغل دلخواهمان برسیم؟

پیدا کردن شغل بدون سابقه کافی بسیار دشوار است، چرا که کارفرماها معمولا به دنبال افراد با تجربه هستند. اما چگونه می توان بدون استخدام شدن به تجربه وسابقه دست پیدا کرد؟
اگر شما هم جزو کسانی هستید که تازه فارغ التحصیل شده اید یا سابقه کافی ندارید با بهره گیری از هشت راهکار زیر می توانید شغل مورد نظر را به دست آورید.



1. مشخص کنید چرا می توانید در شغل مورد نظر عملکرد خوبی داشته باشید

زمانی که برای یک کار درخواست می دهید، احتمالا دلیل خاصی شما را متقاعد کرده که از عهده آن برمی آیید؛ این دلیل حتما نباید به تجربه قبلی شما مربوط باشد، بلکه ممکن است به مزایایی که برای آن پست خواهید داشت یا حتی سلایق و علایق شما ارتباط داشته باشد.
برای مثال اگربرای پست مدیریت درخواست داده اید بهتر است از علاقه تان به نظم دادن به هرج و مرج ها صحبت کنید یا اگر پای تجارت لباس در میان است به تسلط بر مد فعلی اشاره کنید.



2. نگران کم و کاستی ها نباشید

قرار نیست تک تک ویژگی های ذکر شده برای شغل را داشته باشید چرا که اغلب افراد بدون برخورداری از صد در صد شرایط، استخدام می شوند. البته باید تا حدودی از شرایط ذکر شده بهره مند باشید، برای مثال اگر آگهی استخدام به لزوم 10 سال سابقه اشاره شده و شما تنها یک سال تجربه دارید، بهتر است از ارسال رزومه خوداری کنید. اما اگر شغل مورد نظر مستلزم سه یا پنج سال تجربه است و شما هم دو سال سابقه مرتبط دارید می توانید با نوشتن یک معرفی نامه قوی و اشاره به دست آوردهایی که طی دو سال داشته اید شانس خود را افزایش دهید.



3. یک معرفی نامه قوی و کامل بنویسید

اگر تجربه کافی ندارید تهیه یک معرفی نامه قوی می تواند در دعوت شدن شما به مصاحبه کمک شایانی کند. بدین منظور معرفی نامه نباید به اطلاعات درج شده در رزومه یا داده های معمولی محدود شود، بلکه باید نشان دهنده علاقه شما به شغل مورد نظر و دلایل آن باشد. برای مثال اگرشما ذاتا آنقدر به نظم اهمیت می دهید که لباس های درون کمد را بر اساس رنگ آنها مرتب می کنید و برای شغل مدیریت که مسلتزم نظم است درخواست کرده اید، بهتر است این ویژگی را در نامه معرفی ذکر کنید.



4. از مهارت های نرم غافل نشوید

شما تجربه کافی برای پشت سرگذاشتن شدن بدون دغدغه مراحل مختلف استخدام را ندارید و این چیزی نیست که یک شبه آن را حل کنید. با این حال مهارت های نرم یا ویژگی‌هايی فردی که سبب تقویت تعاملات فردی و موفقیت شخصی، تحصیلی و شغلی می‌شوند می تواند روی کارفرما تاثیر مثبت داشته باشد. این مهارت ها شامل مسائلی از قبیل برخورد دوستانه، حرفه ای گری، پاسخگوبودن و مسئولیت پذیری هستند و می توانند ضعف ناشی از کم تجربه بودن را پوشش دهند.



5. درباره تجاربی که ممکن است از آنها غافل باشید فکرکنید

شاید چندین سال تجربه نداشته باشید اما چه فعالیت دیگری در پس سال ها زندگی و تحصیل می تواند نشانه ای از مهارت شما در رابطه با شغل مورد نظر تلقی شود؟ برای مثال جمع آوری کمک مالی در دوران دانشگاه را می توان نشانه ای از توانایی شما در برقرای ارتباط با افرادی از زمینه های مختلف و توانایی جذب سرمایه در نظر گرفت. یا مطالب فناوری که به عنوان سرگرمی در یک وبلاگ نوشته اید می تواند نشان دهنده توانایی شما در نگارش و آشنایی با مطالب تکنولوژی باشد.
قرار نیست تجربه تنها از طریق مشاغل حرفه ای به دست آید و احتمالا هرکسی در زندگی تجاربی دارد که حاکی از مهارت های او است.



6. حین مصاحبه بین تواضع و اعتماد به نفس تعادل ایجاد کنید

این کارچندان ساده نیست، از طرفی اگراعتماد به نفس برای انجام وظایف محوله را از خود نشان ندهید، مصاحبه کننده از شما ناامید می شود از طرف دیگر نباید طوری وانمود کنید که مغرور و از خود راضی به نظر برسید. بنابرین باید بین این دو مقوله تعادل ایجاد کرده و در عین برخوداری از اعتماد به نفس نسبت به نقاط ضعف و قوت خود واقع بین باشید.



7. به دنبال راه هایی برای کسب تجربه باشید

اگرچه داشتن شغلی دائمی ایده خوبی به نظر می رسد اما اگر فعلا امکان آن وجود ندارد به دنبال راهی برای کسب تجربه بیشتر و پربارتر کردن رزومه باشید. کارهای پاره وقت، فعالیتهای داوطلبانه و حتی انجام پروژه توسط خودتان می تواند به افزایش شانس استخدام شما منتهی شوند.



8. واقع بین باشید

اگرچه راه های مذکور در فرایند استخدام به شما کمک می کنند اما تا زمانی که تجربه کافی نداشته باشید تنها صلاحیت لازم برای تصدی مشاغل محدودی را خواهید داشت. در بازار کار فوق العاده رقابتی امروز که مملو از متقاضیان دارای مدارک تحصیلی و رزومه قوی است، کارفرمایان انگیزه چندانی برای استفاده از نیروهای کم تجربه ندارند.
بنابرین برای افزایش احتمال موفقیت بهتر است به دنبال مشاغلی باشید که شرایطتان با آنها سازگارتر است؛ بدین منظور خود را به کارهایی که به آن علاقه دارید یا تصور می کنید از عهده آن برمی آیید محدود نکرده و مواردی را انتخاب کنید که واقعا توانایی انجام آنها را دارید.


در نهایت برای درک بهتر شرایط خودتان را به جای کارفرما بگذارید؛ چه چیزی آنها را مجاب به استخدام شما می کند؟ این همان چیزی است که باید در معرفی نامه، رزومه و مصاحبه به روشنی ذکر شود. اگر دلیل خاصی برای مجاب شدن کارفرما وجود ندارد، بهتر است به سراغ مشاغلی بروید که شرایط شما با آنها سازگارتر است.




می توانید از طریق دکمه زیر، مقاله را با دوستانتان در تلگرام به اشتراک بگذارید




منبع: 
How to Get a Job When You Don't Have Much Experience
تاریخ درج: 1396/12/14
دانلود مقاله