۱۱ توزیع برتر لینوکس برای برنامه نویس ها

۱۱ توزیع برتر لینوکس برای برنامه نویس ها

لینوکس یکی از قوی ترین سیستم های عامل است و توزیع های مختلف آن تقریبا برای تمامی کاربردها پیکربندی شده اند که طبیعتا شامل حوزه برنامه نویسی هم می شود.
توزیع های لینوکس به واسطه ویژگی های نظیر منبع بازو کاربردی بودن و همچنین ارائه ابزارهای مفید، محیطی عالی برای توسعه دهندگان به حساب می آیند. این سیستم عامل با زبان های برنامه نویسی اصلی و فرعی سازگاری دارد و از اینرو پلتفرمی کامل برای شروع کدنویسی است.
در ادامه به معرفی ۱۱ توزیع برتر لینوکس برای برنامه نویس ها پرداخته ایم.



1. Ubuntu





اوبونتو یکی از محبوب ترین توزیع های لینوکس است که از افراد مبتدی گرفته تا حرفه ای لینوکس به آن علاقه دارند. اوبونتو LTS (پشتیبانی طولانی مدت) حتی پایداری و ثبات بیشتری را هم برای برنامه نویس ها و توسعه دهندگان به ارمغان می آورد.
این توزیع هم مثل Debian از مدیر پکیج DEB استفاده می کند در حالی که نسخه های جدیدتر اوبنتو شامل پکیج اسنپ هم هستند تا نصب نرم افزارهای جدید ساده و سرراست تر شود.
همین مساله یکی از عوامل محبوبیت پلتفرم برای نوآموزان لینوکس است. علاوه بر این اسنپ به برنامه نویس ها هم کمک کرده و روشی ساده تر را برای توسعه و توزیع نرم افزارهای جدید فراهم می سازد. همچنین مخازن نرم افزاری بزرگی را برای برنامه های مورد نیاز توسعه دهندگان فراهم می کند.
اوبونتو به لطف جامعه کاربری وسیع و فعال در حل چالش ها و مشکلات احتمالی نیز به داد شما می رسد. با استفاده از مشتقات این سیستم عامل نظیر Lubuntu و Xubuntu می توان تجربه کاربری را سفارشی سازی کرد. این موارد در کنار هم Ubuntu را به یکی از بهترین توزیع های لینوکس برای برنامه نویسان بدل می سازد.



۲. Pop!_OS





این توزیع، محصول کمپانی تولید کامپیوتر System76 است و برای توسعه دهندگان، برنامه نویس ها و تولیدکنندگان بهینه سازی شده است. Pop!_OS بر Ubuntu مبتنی است اما از محیط دسکتاپ GNOME استفاده می کند پس تجربه کاربری آشنایی را به همراه دارد.
Pop!_OS به لطف میانبرهای کیبورد فراوان، منتخب نرم افزارهای سفارشی و ارائه مخازن تخصصی نظیر تنسورفلو یکی از بهترین گزینه ها برای برنامه نویسان است.
این توزیع برای کاربران سخت افزارهای System76 یا کسانی که به ساختار آن علاقه دارند گزینه مناسبی است. در واقع Pop!_OS نه تنها در حوزه برنامه نویسی بلکه یکی از بهترین توزیع لینکوس در کل بازار است.



۳. Debian





Debian را می توان جد صدها توزیع لینوکس دانست و این مساله باعث شده که نه تنها برای برنامه نویسان آشنا باشد بلکه پشتیبانی قابل توجهی هم برای آن ارائه شود.
اوبونتوی فوق العاده محبوب بر پایه دبیان توسعه یافته است، پس اگر با اوبونتو آشنا باشید مشکل چندانی با دبیان نخواهید داشت. نسخه پایدار دبیان محیط تولید فوق العاده ای را فراهم می کند و از طرف دیگر نسخه آزمایشی آن شامل به روزترین نرم افزارها و پکیج ها است.
مخازن دبیان از بهترین نمونه های موجود هستند و از سوی جامعه ای مشتاق از کاربران پشتیبانی می شوند. اگر تازه سراغ لینوکس آمده و از توزیع های دیگر خسته شده اید، بد نیست دبیان را امتحان کنید.



۴. CentOS





سیستم عامل تجاری RED HAT (RHEL) توسط غول فناوری ردهت توسعه یافته و CentOS هم یکی از جایگزین های آن است که بهترین بخش های RHEL را در یک انتشار رایگان گرد هم آورده است. مهم ترین بخش های تجاری RHEL به راحتی و با استفاده از مدیر پکیج yum در CentOS اجرا می شوند.
CentOS همچنین شامل یک مخزن نرم افزار چشمگیر و مجموعه نرم افزاری ردهت RHSCL برای زبان های داینامیک و دیتابیس های منبع باز است. این توزیع محیطی ایده ال را برای برنامه نویس های عمومی یا متمرکز بر اپ های سازمانی فراهم می سازد.
CentOS یکی از بهترین توزیع های رایگان لینوکس برای سرورها است و می توان به عنوان پلتفرمی قدرتمند برای توسعه و تست تحت وب روی آن حساب کرد.



۵. Fedora





فدورا هم مثل CentOS یکی دیگر از نسخه های کاستوم RHEL است و با توجه به تمرکز آن روی به روز ماندن و ارائه اپدیت های خودکار برای برنامه نویسان مشتاق جدیدترین نسخه های نرم افزاری مناسب است.
فدورا هر شش ماه اپدیت های منظم و بی دردسری را برای کاربران فراهم می سازد. Linus Torvalds، مبدع لینوکس از میان تمامی توزیع های مهم به فدورا تمایل دارد. اگر این نسخه رضایت لینوس را جلب کرده، احتمالا برای شما هم مناسب خواهد بود.



۶. Kali Linux





یکی دیگر از توزیع های مبتنی بر دبیان، کالی لینوکس است که به خاطر تمرکز بر امنیت و تست های نفوذ، شامل مجموعه ای از ابزارهای آزمایش امنیت نظیر رمزشکن John the Ripper، بسته کامل ابزار های هک وایرلس Aircrack-ng و اسکنر امنیت وب اپلیکیشن OWASP ZAP است.
همین ویژگی های پیش فرض کالی لینوکس را به انتخابی مناسب برای برنامه نویسان، توسعه دهندگان و محققان امنیتی به ویژه در زمینه توسعه وب مبدل می سازد. این توزیع انتخابی مطلوب برای سیستم های با سخت افزار ضعیف نظیر رزبری پای است.



۷. Arch Linux





Linux سیستم عاملی سبک و در عین حال قدرتمند است که به خاطر زیربنای قابل تنظیم و سازگار، کنترل کاملی را در اختیار کاربر قرار می دهد.
Arch یک توزیع مینیمالیستی است و تنها ابزارهای ضروری نظیر کرنل و مدیر پکیج ساده پکمن بهره می برد و در این توزیع از رابط گرافیکی خبری نیست و به همین خاطر مناسب برنامه نویس های ساده گرایی است که محیط های مینیمالیستی را ترجیح می دهند.
با توجه به نصب پیچیده آن بهتر است حرفه ای های لینوکس سراغ آن بروند. در واقع Arch تنها در صورتی مناسب برنامه نویسان است که از کار با خط فرمان نترسند و از همان ابتدا کنترل سیستم عامل و سفارشی سازی آن را در اختیار بگیرند.



۸. Gentoo





جنتو هم مثل Arch ابزارهایی را برای کنترل کامل نصب لینوکس از همان ابتدا در اختیارتان قرار می دهد. در این نسخه هم تنها کرنل و مدیر پکیج فراهم شده و تقریبا تمامی عناصر نصب سیستم عامل از جمله کامپایل کد منبع برای نسخه بر عهده شما قرار دارد.
قرار دادن مسئولیت کامپیال جنتو بر عهده کاربر باعث شده که وی نسخه ای کاملا سفارشی از لینوکس را در اختیار داشته باشد تا حدی که تنظیمات سخت افزار و مخازن نرم افزاری نیز بر اساس اولویت های کاربر تنظیم می شوند. این گزینه می تواند در تعیین برخی الزامات سخت افزاری و نرم افزاری خاص به برنامه نویسان کمک کند.



۹. NuTyX





NuTyX یک توزیع بسیار انعطاف پذیر و در عین حال کمتر شناخته شده برای توسعه دهندگان است.
این نسخه هم کنترل کامل را در اختیار کاربر قرار داده و مثل ارچ تنها شامل کرنل و مدیر پکیج هستند؛ به عبارت دیگر کاربر قادر به سفارشی سازی محیط از دسکتاپ گرفته تا برنامه ها و غیره است.
کاربرانی که صبر کافی برای تکمیل مراحل طولانی نصب را داشته باشند از محیط سفارشی خود لذت خواهند برد.



۱۰. OpenSUSE





هرچند اغلب کاربران اوبونتو و دبیان را ترجیح می دهند اما OpenSUSE هم انتخاب مطلوبی است. این توزیع نه تنها یک ریلیز LTS دارد بلکه نسخه دیگری با نام Tumbleweed هم دارد که همیشه به‌روز است.
OpenSUSE در YaSTیک محیط سازمانی را با مدیر پکیج فوق العاده ارائه می کند. YaST به کاربر اجازه می دهد رابط‌های محبوبی همچون KDE ،LXDE ،Mate ،Gnome و غیره را به ‌سادگی نصب کند. این توزیع پایدار اینستالرهای زیادی را فراهم می کند که شامل نصب هایپروایزر برای پشتیبانی از ماشین های مجازی و محیط های دسکتاپ متنوع است.
محیط های دسکتاپ متنوع و نصب اپ بصری OpenSUSE را به یکی از بهترین توزیع های لینوکس برای برنامه نویس ها بدل می سازند.



۱۱. Elementary OS





هرچند لینوکس شامل سیستم عامل های کاربرپسندی نظیر اوبونتو است اما Elementary همانطور که از نامش پیداست (به معنی مقدماتی) سهولت استفاده را به سطح جدیدی می رساند.
این توزیع لینوکس ساده که بر پایه سیستم عامل اوبونتو ساخته شده از پوسته Pantheon بهره می برد که شباهت زیادی به mac OS اپل دارد. Elementary به خاطر سادگی گزینه بسیار خوبی برای برنامه نویسانی است که تازه به فضای لینوکس آمده اند، به ویژه اگر قبلا با کامپیوترهای اپل کار کرده باشند.
با نصب این سیستم نرم افزارهای ضروری نظیر اپ ایمیل، مدیریت عکس و تصویر در اختیار شما قرار می گیرد. نرم افزارهای مورد نیاز توسعه دهندگان هم با استفاده از مرکز نرم افزار یا مدیر پکیج در پنجره ترمینال نصب می شوند.



بهترین سیستم عامل لینوکس برای برنامه نویسان

توزیع های لینوکس محیط قدرتمندی را برای برنامه نویسان و توسعه دهندگان به ارمغان می آورند. نسخه های مختلف لینوکس به لطف ابزارهای گسترده و پشتیبانی از زبان های برنامه نویسی گزینه ای مناسب برای توسعه دهندگان هستند.
فارغ از اینکه در حال یادگیری کدنویسی هستید یا مدت ها تجربه برنامه نویسی در چنته دارید، گزینه های متنوعی برای شما وجود دارد؛ برای مثال تازه کارها می توانند اوبونتو یا دبیان را انتخاب کنند و حرفه ای هم احتمالا Arch و جنتو را ترجیح خواهند داد.
شما کدام نسخه از سیستم عامل لینوکس را ترجیح می دهید؟ بهتر است پیش از انتخاب گزینه مناسب توضیحات ارائه شده در این مقاله را مد نظر قرار دهید.


می توانید از طریق دکمه زیر، مقاله را با دوستانتان در تلگرام به اشتراک بگذارید




منبع: 
The 11 Best Linux Distros for Programmers
تاریخ درج: 1398/02/23