۹ افزونه ویژوال استودیو کد که برنامه نویسی را ساده تر می سازد

۹ افزونه ویژوال استودیو کد که برنامه نویسی را ساده تر می سازد

مایکروسافت ویژوال استودیو کد یکی از بهترین ویرایشگرهای متن رایگان است. این برنامه به سادگی هرچه تمام تر مجموعه ای از ابزارهای تمام و کمال را در اختیار کاربران قرار داده و کارایی بالایی را برای یک برنامه الکترون به ارمغان می آورد. یکی دیگر از دلایل محبوبیت این برنامه توسعه پذیری آن است.
ویژوال استودیو کد مثل بسیاری از ویرایشگرهای کد دیگر افزونه های بسیاری دارد که امکان سفارشی سازی گسترده آن را فراهم می سازند. از طریق این افزونه ها می توان تا حد زیادی کارایی و ظاهر ویژوال را تغییر دارد برای مثال باید به اضافه کردن Vim و Emacs اشاره کرد.
در این مطلب به بررسی تعدادی از افزونه ها پرداخته ایم که کار با این ادیتور را تسهیل می کنند.



چگونگی اضافه کردن افزونه های ویژوال استودیو کد

اگر با روند اضافه کردن افزونه ها آشنا نیستید نیازی به نگرانی نیست چون این کار بسیار آسان است. کافی است روی آیکون Extensions در سمت چپ صفحه کلیک کنید. این ایکون پنجمین گزینه است و دقیقا زیر Debug قرار دارد. حالا تمام یا بخشی از نام افزونه مورد نظر را تایپ کنید. برای مشاهده خلاصه ای از افزونه روی نام و برای نصب روی آیکون آن کلیک کنید.



۱. Visual Studio IntelliCode





این افزونه که توسط بخش DevLabs مایکروسافت توسعه یافته، از هوش مصنوعی برای کمک به کدنویسی بهره می برد. این افزونه در حال حاضر از زبان‌های پایتون، جاوا اسکریپت، تایپ‌اسکریپت و جاوا پشتیبانی می کند.
اگر قبلاً در ویژوال استودیو کد یا ویژوال استودیو از Intellisense استفاده کرده باشید، می دانید با چه ابزاری سروکار دارید. تنها تفاوت این است که Visual Studio IntelliCode هوش بیشتری را به همراه دارد. این ابزار با ارایه پیشنهاداتی به برنامه نویس، کدهای وی را بهبود می بخشد.
این افزونه فعلا مراحل اول توسعه را پشت سر می گذارد اما همین حالا هم فوق العاده است. شاید در مراحل بعدی و با توسعه بیشتر شاهد انتشار آن به صورت یک قابلیت داخلی ویژوال استودیو کد باشیم.



۲. Settings Sync





اغلب افرادی که با ادیتورهای متن سرو کار دارند حداقل چند تغییر کوچک را در تنظیمات اعمال می کنند. برخی حتی پا را از این هم فراتر گذاشته و بر اساس نیازهای شخصی و سبک کاری آن را کاملا سفارشی سازی می کنند. اگر شما کارهایتان را روی بیش از یک سیستم انجام دهید، انجام این تنظیمات به صورت پیوسته می تواند آزاردهنده باشد.
Settings Sync برای حل این مشکل توسعه یافته و با استفاده از یک GitHub Gist ساده تنظیمات شما را سینک یا همگام می کند. کاربردهای این افزونه شامل دیگر افزونه های نصب شده و پیکربندی آن‌ها نیز می‌شود و در نتیجه همه پیکربندی‌های شما به صورت پرتابل درمی آیند. کافی است با همگام سازی تنظیمات مورد نظر در هر سیستم، آنها را روی سیستم های دیگر نیز در اختیار داشته باشید.
تنظیم Settings Sync تنها چند دقیقه زمان می برد و پس از آن دیگر از دغدغه پیاده سازی دوباره و دوباره تغییرات راحت می شوید. در بخش افزونه های ویژوال می توانید راهنمای تنظیم این اکستنشن را مشاهده کنید.



۳. Path Intellisense





اگر از ویژوال استودیو کد برای ویرایش فایل های پیکربندی شخصی یا سیستمی استفاده می کنید این افزونه کمک زیادی به شما خواهد کرد. Path Intellisense به صورت خلاصه امکان تکمیل نام فایل ها به سبک Intellisense را میسر ساخته وبه شما اجازه می دهد نام های طولانی را بدون نیاز به کامیت در حافظه تایپ کنید.
Path Intellisense افزونه ای نسبتا ساده است اما با استفاده از تنظیمات پیکربندی آن می توانید مثلا اضافه کردن یا نکردن اسلش پس از نام دایرکتوری را تعیین کنید. گزینه های دیگر شامل وارد کردن یا نکردن نام فایل در گزاره‌های ورود یا نادیده گرفتن انواع خاصی از فایل‌ها است.



۴. Task Explorer





این اکستنشن توابع اجرای وظیفه شبه IDE را به ویژوال استودیو کد اضافه می کند که عمدتا شامل ساخت وظایفی برای پروژه فعلی است، با این وجود می تواند شامل Bash، پایتون یا اسکریپت های دیگر نیز باشد.
Task Explorer از ابزارهای توسعه استاندارد زیادی پشتیبانی می کند که شامل NPM ،Grunt ،Gulp ،Ant ،Make و خود ویژوال استودیو کد می شود. این اکستنشن قابل سفارشی سازی است و امکان تغییر مسیر هر اجراکننده تسک و زبان اسکریپت نویسی را به کاربر می دهد. این قابلیت زمانی به کار می آید که چند نسخه مختلف را نصب کرده اما قصد استفاده از یک ورژن خاص را دارید.



۵. GitLens





ویژوال استودیو کد پس از نصب با گیت یکپارچه است و در نتیجه ممکن است هرگز به این افزونه نیاز پیدا کنید. با این وجود GitLens با ارائه چندین قابلیت ویژه در بصری سازی، ناوبری و درک بهتر تاریخچه گیت پروژه به شما کمک می کند.
از میان قابلیت های GitLens باید به نمایش تفاوت های موجود بین کامیت ها و انشعاب ها در پنجره ای جداگانه اشاره کرد. علاوه بر این جستجو در تاریخچه کامیت پروژه ها بر اساس نویسنده، فایل، پیام های کامیت و غیره نیز قابلیتی کارآمد است.
ویژگی های دیگر شامل هیت‌مَپی (Heat Map) است که در حاشیه پنجره ویژوال استودیو کد به کاربر اجازه می دهد در یک فایل خاص بداند بیشترین بخش کار در کدام قسمت صورت گرفته است. در نهایت باید گفت اگر در پروژه خود روی گیت تکیه زیادی دارید، باید GitLens را حداقل یک بار امتحان کنید.



۶. Prettier





اگر یک توسعه دهنده فرانت اند هستید یا به پیروی از یک دستورالعمل ویرایش خاص تمایل دارید، Prettier بهترین دوست شما خواهد بود. این افزونه به صورت خودکار و با استفاده از یک ابزار فرمت بندی کد با همین نام جاوا اسکریپت، تایپ اسکریپت و CSS را فرمت بندی می کند.
این اکستنشن کدهای شما را بر اساس مجموعه ای از دستورالعمل های قالب بندی بازنویسی می کند. Prettier گاهی خودسرانه تصمیم می گیرد اما با استفاده از ابزارهای قالب بندی کد مانند ESLint یا JSLint می توانید آن را به پیروی از پیکربندی مدنظرتان ملزم کنید.



۷. Bracket Pair Colorizer





این افزونه پلاگینی است که به صورت خودکار برخی قطعه کدها را رنگی کرده و بدین ترتیب سطح آنها را در سلسله مراتب مشخص می سازد. Bracket Pair Colorizer به صورت پیش فرض از زبان های برنامه نویسی متعددی پشتیبانی می کند در حدی که می توان گفت به احتمال قریب به یقین زبان مورد نظر شما هم جزو آنهاست.
در این اکستنشن به صورت پیش‌فرض کاراکترهای ()، []، و {} با هم تطبیق پیدا می کنند اما امکان تعریف براکت های دیگر نیز وجود دارد. این نوع پلاگین ها معمولا در میان کاربران یا مورد علاقه هستند یا مورد بی مهری واقع شده اند، با این حال اگر شما جزو این دو دسته نیستید بد نیست به Bracket Pair Colorizer یک شانس بدهید.



۸. Code Time





تا حالا به این نکته فکر کرده اید که در طول هفته چند ساعت را به کار با ویرایشگر کد اختصاص می دهید؟ یا می خواهید بدانید بهترین زمان روز یا حتی بهترین روز هفته برای برنامه نویسی کدام است؟ اگر معمولا چنین فکرهایی به ذهنتان خطور می کند، پس Code Time را از دست ندهید.
این افزونه فعالیت شما را در ویژوال استودیو کد اندازه گیری کرده و فعالیت مذکور و معیارهایی دیگر را به شما گزارش می کند. این معیارها به صورت بلادرنگ در نوار وضعیت به نمایش درمی آیند اما برای مشاهده موارد بیشتر یک داشبورد نیز به ادیتور اضافه می شود.
Code Time قابلیت ارسال گزارش های هفتگی به ایمیل را دارد و به لطف یکپارچه سازی آن با گوگل کلندر امکان اطلاع از بهترین زمان ها برای برنامه نویسی وجود دارد، البته اگر جلسات متعدد امکان استفاده از این زمان را به شما بدهد.



۹. REST Client





اگر یک توسعه ‌دهنده وب فرانت‌اند هستید یا معمولا روی سرور کار می‌کنید، احتمالاً تا کنون ناچار به تست یک REST API شده اید. برای اینکار پلاگین های مرورگر و ابزارهای بسیار دیگری وجود دارد اما اگر زمان زیادی را در ادیتور سپری می کنید، بهتر نیست یک پلاگین را در همین محیط در اختیار داشته باشید؟
REST Client در قالب یک افزونه ساده کاری را که برایش ساخته شده به بهترین شکل انجام می دهد. برای تست با آن کافی است درخواست های HTTP و همچنین دستورات Curl را ارسال کنید. این افزونه برای تایید هویت از پروتکل های احراز هویت مقدماتی، مختصر، گواهی کلاینت SSL و غیره پشتیبانی می کند.



بازدهی خود را در ویژوال استودیو کد افزایش دهید

این افزونه ها تنها گوشه ای از دنیای ویژوال استودیو کد هستند و گزینه های بسیار بیشتری در دسترس کاربران قرار دارند. در این مطلب ما از معرفی افزونه های مختص یک زبان خاص خودداری کردیم اما تعداد زیادی از آنها در دسترس قرار دارند. فارغ از اینکه به کدام یک از زبان های رایج برنامه نویسی می کنید، افزونه هایی که به بازدهی بیشتر شما کمک کنند را با کمی جستجو پیدا خواهید کرد.


می توانید از طریق دکمه زیر، مقاله را با دوستانتان در تلگرام به اشتراک بگذارید




منبع: 
9 Visual Studio Code Extensions That Make Programming Even Easier
تاریخ درج: 1398/03/13
دانلود مقاله