چگونه اولین قدم برای تست نرم افزار را محکم برداریم؟

چگونه اولین قدم برای تست نرم افزار را محکم برداریم؟

در اغلب پروژه های توسعه نرم افزار قهرمانی وجود دارد که آنچنان که باید و شاید مورد ستایش قرار نمی گیرد و او کسی نیست جز مهندس تست نرم افزار.
اگر عادت به پیدا کردن باگ ها و مشکلات در نرم افزار دارید یا معمولا ایده هایی در باره بهینه سازی نرم افزارها به ذهنتان می رسد، احتمالا کارشناس تست نرم افزار شغل مناسب و رویایی شما خواهد بود.
مثل بسیاری از زمینه های دیگر فناوری ، اغلب مهارت های لازم برای تست نرم افزار را در دانشگاه فرا نمی گیرید و آموخته هایتان به پایه ای برای شروع این کار محدود می شود. برای مسلط شدن به این زمینه شغلی به دریافت تاییدیه ها، گذراندن دوره های آموزشی و آشنایی با موضوعات بسیار دیگری نیاز خواهید داشت.
در این مطلب به بررسی دوره های آموزشی پایه برای تبدیل شدن به کارشناس تست نرم افزار پرداخته ایم. علاوه بر این نکات مهمی که با تمرکز بر آنها به پیشرفت بیشتری دست پیدا می کنید نیز معرفی شده اند.



کارشناس تست نرم افزاری چه وظایفی دارد؟

مهندس کیفیت در مستندسازی نرم افزار و اجرای طرح های آزمایش تخصص داشته و فرایند گزارش ناهنجاری نرم افزارها را دنبال می کند.
کارشناس تست و مهندس نرم افزار برای پیاده سازی اصلاحات و به کارگیری روش مناسب با یکدیگر همکاری نزدیکی دارند. در نتیجه به عنوان کارشناس تست نرم افزار باید با متدولوژی توسعه نرم افزار آشنا بوده و از فرایندهای بعد از پیدا کردن باگ در نرم افزار اطلاع داشته باشید.
نکته کلیدی این بخش در برقراری ارتباط منسجم با مهندسان نرم افزار نهفته است. به عنوان یک کارشناس تست با کمک به توسعه دهندگان برای تولید کدهای حرفه ای و بی نقص، احترام و اعتماد آنها را به خود جلب خواهید کرد.





این نوع همکاری یک بازی برد برد است و به سود همه از جمله خود شما به عنوان عضوی از تیم توسعه تمام خواهد شد.
در ادامه به برخی مسئولیت های یک کارشناس تست نرم افزار تازه کار در مراحل اولیه اشتغال اشاره شده است:

تهیه طرح های آزمایش بر اساس اسناد طراحی که توسط مهندسان نرم افزار نوشته شده اند. شما باید از اجرای تمامی مواردی که در اسناد طراحی ذکر شده، اطمینان حاصل کنید.
اجرای طرح های آزمایش در نرم افزار تازه توسعه یافته. در این بخش شما اولین کسی هستید که به عنوان کاربر استفاده از نرم افزار را تجربه می کند.
مستندسازی مطلوب طرح های آزمایش بر طبق رویه های نظام ‌مند گردآوری، سازماندهی، ذخیره و بازیابی ویژه کسب و کار. برای مثال در صنایع تولیدی تنها GMP یا «روش های تولید مطلوب» چگونگی اجرای طرح های آزمایش را مشخص می کند.
همکاری با مهندسان نرم افزار و مدیران پروژه در تمامی فازهای چرخه حیات توسعه سیستم ها (SDLC) که شامل طراحی، توسعه، تست، انتشار و نگهداری هستند.

بیشتر آنچه که در دانشگاه آموخته اید به چرخه حیات توسعه سیستم SDLC مربوط می شود. این موارد شامل چگونگی توسعه و اجرای طرح های آزمایش، رویه های مستندسازی مناسب و دیگر جنبه های شغلی است.
اگر زمینه شغلی مورد نظرتان مثل تولید، هوافضا، آموزش، انرژی و غیره را از همین حالا مشخص کرده باشید، با فراگیری فرایندهای آن به تخصص بیشتری دست پیدا خواهید کرد.



مهارت های مقدماتی برای تست نرم افزار

برای پیدا کردن شغل در این زمینه، بهتر است دوره های پایه در زمینه های زیر را گذرانده باشید:

• نحوه کار الگوریتم های نرم افزاری
• تهیه طرح های آزمایش
مدیریت پروژه
• مهارت های ارتباطی قوی
• تضمین کیفیت
برنامه نویسی و اسکریپت نویسی پایه ای
• مستندسازی مطلوب

متاسفانه فعلا هیچ رشته دانشگاهی خاصی برای تست نرم افزار وجود ندارد اما در مقطع ارشد برخی رشته ها اکثر مهارت های مورد نیاز برای کارشناس تست نرم افزار پوشش داده می شوند. این موارد شامل علوم کامپیوتر و مهندسی رایانه و برق هستند.
اگر واقعا به تست نرم افزار به عنوان شغل مورد علاقه‌ تان می نگرید، پس تحصیلات دانشگاهی را هم بر اساس مهارت هایی مذکور انتخاب کنید.
در صورت امکان اوقات فراغت را هم به دوره های کارآموزی مرتبط با تست نرم افزار یا دست کم برخی جنبه های آن اختصاص دهید. بدین ترتیب پس از فارغ التحصیلی نه تنها مدرک دانشگاهی مرتبط با این زمینه را کسب کرده اید بلکه تجربه مختصری را هم در چنته خواهید داشت.



مهارت های توسعه شغلی برای کارشناس تست نرم افزار

پس از به دست آوردن اولین شغل از یادگیری دست نکشید. برای تبدیل شدن به یک متخصص در زمینه سنجش کیفیت نرم افزار باید همیشه بدنبال کسب مهارت و مدرک باشید. در ادامه به حوزه هایی اشاره کرده ایم که کسب تجربه و مهارت در آنها از اهمیت به سزایی برخوردار است:

چرخه حیات توسعه سیستم (SDLC)
درک SDLC و نقش هایی که در آن بر عهده دارید در تست کیفیت نرم افزار اهمیت شایانی دارد. دلیل این امر نقش مرکزی شما در پیوند بین فازهای توسعه و پیاده سازی یا انتشار نرم افزار نهفته است.





در صورتی که تست با موفقیت انجام شود، فاز انتشار نیز بدون مشکل طی خواهد شد اما اگر تست سرسری گرفته شده یا به خوبی پیش نرود، کاربران نهایی یکی پس از دیگری به باگ های اپلیکیشن پی برده و فاز انتشار را به جهنمی برای شرکت تبدیل می کنند.
بنابرین تست غیراصولی و نادرست ممکن است عواقب و پیامدهای فاجعه باری برای برند و اعتبار سازمان به دنبال داشته باشد.
شما در دانشگاه و حین شروع کار آموزش های زیادی درباره SDLC می بینید اما باید با طی کردن دوره ها و آموزش های بیشتر مهارت خود را در این زمینه تقویت کنید. در ادامه به برخی از برنامه های معتبر صدور گواهینامه در صنایع مختلف اشاره شده است:
ISTQB: نخستین گام شما باید دریافت گواهینامه تست نرم افزار از این نهاد بین المللی پیشرو باشد.
Isqi: گواهینامه بازرسی کیفیت و استاندارد مورد تایید در سطح بین المللی
IIST: ارائه دهنده دوره ها، تاییدیه ها و حتی آموزش های رایگان تست نرم افزار
UC Berkeley: برنامه صدور گواهینامه توسعه نرم افزار و برنامه نویسی
ASPE: آموزش و صدور مدرک تست، فریمورک های توسعه و مدیریت پروژه
Project Management Institute: صدور مدارک مدیریت پروژه در چندین فریمورک توسعه نرم افزار
Netcom: ارائه چندین برنامه صدور مدرک برای مدیریت پروژه Agile


شرکت در دوره های آموزشی و دریافت مدارک باید با توجه به نیازها و ویژگی هایی کسب و کاری که در آن اشتغال دارید صورت گیرد. با پرس و جو از همکارانی که قبلا این مدارک را دریافت کرده اند می توانید مرکز آموزشی مناسب را پیدا کنید.


"سماتک تنها مرکز برگزاری دوره های ISQI در ایران می‌باشد."
موسسه International Software Quality Institute معتبرترین مرکز برگزاری دوره‌های تخصصی در زمینه کیفیت نرم‌افزار می‌باشد که برای متخصصین مهندسی نرم‌افزار ایران نامی آشناست.
برای مشاهده نام سماتک به‌عنوان برگزارکننده دوره‌های ISTQB می‌توانید از طریق لینک زیر و انتخاب نام کشورمان صحت این نمایندگی را تصدیق نمایید.
https://www.istqb.org/istqb-where-you-are/find-a-training-provider.html



بهترین روش های مستند سازی

در موسسات با ساختار منسجم نظیر مراکز بهداشتی یا نظامی، اتخاذ بهترین روش های مستندسازی بسیار حیاتی است. مستندسازی به سازمان های مسئول ثابت می کند که شما تست نرم افزار را بر اساس طرح های پروژه و اسناد طراحی صورت داده اید و اپ از آنها سربلند بیرون آمده است.
این آزمایش ها باید توسط افراد آموزش دیده و مرحله به مرحله صورت گیرند. این فرایند تضمین کیفیت نام داشته و مستندسازی انجام آنها را ثابت می کند.
عدم مستندسازی اصولی احتمال جریمه شدن توسط ارگان های ذی صلاح را در پی دارد که روی اعتبار برند اثر منفی گذاشته و حتی درآمد سازمان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
با توجه به این مساله باید در نظر داشته باشید که به عنوان کارشناس تست نرم افزار مسئولیت سنگینی بر دوش شما گذاشته شده اما با تسلط بر روش های اصولی و پیروی از قواعد و قوانین اجرای این کار ساده خواهد شد.
به همین خاطر است که بدون توجه به سطح شغلی باید همیشه در پی افزایش مهارتتان در زمینه مستندسازی کنترل کیفیت باشید.
MasterControl: ارائه دهنده ویدیوهای رایگان در مورد روش های کنترل تغییرات و مستندسازی
Agile Modeling: ارائه دهنده مستندات بسیار زیادی در مورد بهترین روش های مستندسازی Agile
StrongQA: ارائه کننده قالب های اسناد تست در حیطه های گسترده ای نظیر موارد آزمایش یا ماتریس قابلیت ردیابی



اشتغال به عنوان کارشناس تست نرم افزار

شاید این شغل و الزامات آن نظیر سروکار داشتن با ارگان های دولتی و مستندسازی های فراوان چندان جذاب به نظر نرسد اما اوضاع آنقدرها هم بد نیست. اغلب کمپانی ها از قبل کل سیستم را با قالب های از پیش آمده پایه ریزی کرده اند و شما مجبور به نوشتن طرح ها از صفر نخواهید بود.
بخش عمده ای از ساعات کاری شما به آزمایش نرم افزار توسعه داده شده، اجرای کاربردهای مشخص شده در طرح های آزمایش و مستندسازی نتایج سپری می شود. در نتیجه اگر از پیدا کردن مشکلات طراحی و باگ در کارایی نرم افزارها لذت برده و در این زمینه استعداد دارید، احتمالا در شغل کارشناس تست نرم افزار موفق خواهید شد.

برای شرکت در دوره ISTQB سماتک همینجا کلیک نمایید



می توانید از طریق دکمه زیر، مقاله را با دوستانتان در تلگرام به اشتراک بگذارید




منبع: 
How to Land Your First Software Testing Job
مرجع مقاله: سماتک
تاریخ درج: 1397/10/17
دانلود مقاله