10 دلیل که چرا متقاضیان کار استخدام نمی شوند

10 دلیل که چرا متقاضیان کار استخدام نمی شوند

10 دلیل گردآوری شده طی بررسی های بسیار، برای اینکه چرا داوطلبین واجد شرایط استخدام، استخدام نمی شوند:


در دنیای ایده آل ، شغل به شخصی می رسد که واجد شرایط احراز آن شغل باشد.اگرچه، دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است جلوی این کار را بگیرد حتی با داشتن یک رزومه ی کاری عالی و پر از مهارت، که ثابت کند شما در این شغل خیلی موفق خواهید بود.

من یک بار با یک داوطلب که رزومه ی درخشانی داشت صحبت کردم. به نظر می رسید برای شغلی که درخواست داده بود می توانست بهترین گزینه باشد. در آن مکالمه به سرعت مشخص شد که آن فرد از کار شرکت ما چندان آگاه نبود و درک درستی از فعالیت و کسب و کار شرکت نداشت. و همچنین مشخص بود مطالب وب سایت شرکت را هم نخوانده بود و به آن علاقه ای هم نداشت. در نهایت ترجیح دادم فردی کم تجربه تر ولی مشتاق به فعالیت های شرکت استخدام کنم که تحقیقاتی راجع به نحوه کسب و کار شرکت انجام داده بود.

من این داستان را برای گروه استخدام تعریف کردم. آنها نظرات خودشان را راجع به اینکه چرا یک فرد واجد شرایط در مصاحبه رد می شود را داشتند.


10 دلیل زیر بیان می دارد که چرا با وجود داشتن مهارت های لازم ، موفق به گرفتن شغل نمی شوید:


1- اگر در استفاده از رسانه های اجتماعی زرنگ و با هوش نیستید.


وقتی به دنبال شغل می گردین، رسانه های اجتماعی نقش پررنگ تری را در زندگی شما ایفا می کنند.به خاطر داشته باشید که هرآنچه که منتشر می کنید قابلیت ذخیره سازی توسط مخاطبین را دارد. حتی اگر امنیت سخت و پیچیده هم در پیش بگیرید باز هم می شود عکس و فیلم هایتان را کپی کرد و انتشار داد. کارفرمایان شما را گوگل می کنند و در صفحات اجتماعی رد پایتان را دنبال می کنند.
در تحقیقات اخیر Workopolis نیمی (48%) از شرکت ها بیان کرده اند که به خاطر پروفایل اجتماعی داوطلبین، آن ها را رد کرده اند. عکس پروفایل اصلا شخصی نیست، پس در انتخاب آن زرنگ باشید. یک مدیر فروش داستانی را تعریف می کرد که یک داوطلب با وجود داشتن رزومه ی عالی و مصاحبه ای قدرتمند، موفق به اخذ شغل مربوطه نشد زیرا در عکس درحال سیگار کشیدن بود.



2- اگر طرز رفتارتان نادرست باشد.


داوطلبین زیادی را دیده ام که در جلسه مصاحبه راجع به همکار و یا کارفرمای قبلی خود ، بد گفته اند و دائم گله کرده اند، وقصد دارند که نشان دهند چه چیزی موجب انگیزه ی آنها برای تغییر شغل بوده است. این کار اصلا با هدفشان جور نیست و چیزی که می خواهند را نشان نمی دهد. فقط با این کار خود را آدمی غرغرو نشان می دهند.
کارفرمایان به دنبال آدم های خوش بین و با انرژی مثبت هستند.
اشتباه دیگر داوطلبین این است که از ضمیر سوم شخص به جای "من" استفاده می کنند." وقتی فرانکلین یک پروزه را تحویل بگیرد، به درستی انجامش می دهد ". این جمله ای بود که فرانکلین در رزومه خود نوشته بود و باعث شد تا فرصت خود را بسوزاند.



3- اگرهیچ تحقیقی انجام نداده باشید.


همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم، تحقیق راجع به شرکت، یعنی به آن شغل بها داده اید.کارفرمایان ، داوطلبینی را استخدام می کنند که درباره ی نحوه کسب و کارشان و چالش های مربوطه اطلاعات داشته باشند و بتوانند بیان کنند که در چه زمینه ای می توانند مفید باشند و به موفقیت سازمان اضافه کنند.
اگر اولین سوالتان در روز مصاحبه این باشد که " زمینه کاری شرکت چیست؟ "مطمئن باشین با شما تماس نخواهند گرفت.



4- اگربوی بدی بدهید.


سیگاری ها معمولا برای کنترل استرس، سیگار می کشند.کارفرمایان و جلسه مصاحبه هم که اعصاب خورد کن است.پس اگر برای کنترل استرس به سراغ سیگار بروید و سپس به جلسه مصاحبه بروید ، شانس خود را برای گرفتن آن شغل از دست می دهید.
اشتباه دیگری که ممکن است دچار شوید استفاده از عطر ها و ادکلن های سنگین است. شما نمی دانید که آدم های حاضر در جلسه آلرژی دارند یا خیر و یا اینکه از عطر بدشان می آید یا نه.
پس بهترین راه این است که پاکیزه به جلسه ی مصاحبه بروید.



5- اگر بی توجه و بی دقت باشید.


رزومه خود را ویرایش کنید.اکثر کارفرمایان می گویند، دلیل به هم خوردن جلسه مصاحبه و رد یک داوطلب، استفاده ی نا درست از کلمات ، املای اشتباه و غلط املایی است که نشان دهنده ی عدم توجه به جزئیات از سوی داوطلبین است. که منجر به عدم استخدام داوطلب واجد شرایط می شود.



6- اگر رزومه شما نشان دهد دنبال دردسر هستید.


مثالی که در اینجا می توان بیان کرد فردی است که در رزومه کاری خود قید کرده بود که به اسلحه و جغد علاقه ی شدیدی دارد.
مراقب تمام اطلاعاتی که در رزومه ی خود قید می کنید باشید.باید تمامی اطلاعات مربوط به شغلی باشد که جویای آن هستید و هیچ ضرورتی ندارد که تمام علایق خود را بیان کنید.
داوطلب دیگری، رزومه خود را با این جمله تمام کرده بود که: با توجه به صلاحیت آشکار من، اگر برای این شغل انتخاب نشدم، انتظار دارم دلیلش را به من بگویید.
فکر کنم هنوز منتظر تماس است.



7- اگر مستاصل و بی چاره به نظر بیایید.


اشتیاق داشتن برای گرفتن یک شغل خوب است، کارفرمایان داوطلبین مستاصل را رد می کنند.
یک راه خوب این است: جوری برخورد کنید که اشتیاق برای انجام کار دارید ولی نه خیلی.
متعادل برخورد کنید.
اعتماد به نفس داشته باشید بدون آنکه خودخواه باشید.



8- اگر هیچ توصیه کننده ای نداشته باشید.


اگر نتوانید کسی را پیدا کنید که از شغل و مهارت شما تعریف کند در دردسر افتادید.
یک داوطلب ، لیستی شامل 3 نفر که آن را تایید می کنند را تحویل داد و بلافاصله گفت به شخص اول زنگ نزن، با کمی فکر جمله را بدین صورت تغییر داد: بهتر است با نفر اول تماس نگیرید.
نفر دیگر 3 نامه از 3 شخص که او را تایید می کردند تحویل داد، از آنجایی که فونت و مدل نوشتن هر 3 نامه مثل هم بود، تصمیم گرفته شد تا به هر 3 نفر زنگ زده شود.و مشخص شد که نامه ها ساختگی بودند.
بدترین قسمت ماجرا این بود که هر 3 نفری که با آنها تماس گرفته شد، گفتند از این نامه ها خبر نداشتند اما اگر از ما می خواست حتما تاییدش می کردیم.
به توصیه کنندگانتان اعتماد کنید.راجع به شغلی که برایش درخواست دادید با آنها صحبت کنید و بخواهید که اگر مایلند شما را برای آن شغل تایید کنند.اگر نمی توانید از رئیس قبلی خود نامه بگیرید، کسی را پیدا کنید که با آن همکار بودید.



9- اگر ظاهر مناسب برای محیط کار نداشته باشید.


جلسه مصاحبه با سالن مد فرق دارد و قرار نیست شما سوپر مدل باشید.فقط کافی است مرتب، حرفه ای و قابل احترام به نظر برسید.
این بدان معنی است که کمی به لباس پوشیدن خود بها دهید (نه خیلی) می توانید از جلسه مصاحبه با موفقیت خارج شوید.



10- اگر انتظارات غیر واقعی برای حقوق داشته باشید.


اگر انتظارات غیر معقول و معمول برای دریافت حقوق داشته باشید ، نظر مثبت کارفرمایان را از دست می دهید.
تحقیق کنید و بازه ی دریافتی سمت مورد نظر را در منطقه خودتان پیدا کنید و از رویا پردازی دست بردارید.



پیدا کردن شغل کار سختی است و رقابت با متقاضیان کاردشوار است. اگر رزومه خوبی به لحاظ مهارت های فنی دارید، حواستان را جمع کنید که با این اشتباهات سهوی فرصت خود را نسوزانید.
این مقاله حاصل تلاش و گرد آوری اطلاعات توسط Peter Harris است که نظرات جمعی از کارفرمایان شرکت های مطرح را جمع آوری کرده است.



سماتک توصیه می کند برای پیوستن به بازار کار به این 3 مورد توجه داشته باشید:


سماتک توصیه می کند برای پیوستن به بازار کار به این 3 مورد توجه داشته باشید:



افزایش مهارت رفتاری


به تمام موارد گفته شده عمل کنید تا اگر رزومه ی خوبی دارین، فرصت خود را نسوزانید.


افزایش مهارت فنی


برای افزایش مهارت های فنی خود، می توانید از کلاس ها و اساتید مجرب سماتک استفاده کنید.در کانال تلگرام سماتک هم می توانید از کتاب های روز دنیای فناوری و اطلاعات استفاده کنید و دانش خود را افزایش دهید.

لیست دوره های در حال ثبت نام را می توانید از اینجا مشاهده کنید.

فرصت های شغلی و ارسال رزومه


از صفحه ی فرصت های شغلی سایت سماتک، می توانید رزومه ی خود را برای سازمان ها بفرستید.


تاریخ درج: 1395/04/14
دانلود مقاله