7 مهارت حیاتی که تمام برنامه نویسان وب سایت، باید بدانند!

7 مهارت حیاتی که تمام برنامه نویسان وب سایت، باید بدانند!

طراحی و برنامه نویسی سایت شغل محبوب قرن 21 است. درآمد و مزایای خوب، ساعت کاری کم و جای پیشرفت زیادی دارد. ما به شما مهارت های لازم برای ورود به این عرصه را نشان خواهیم داد.
اینترنت مبنای تمام کارها و بازی هایی است که در حال حاضر انجام می دهیم. چه در حال استفاده از دستگاه های دیجیتالی باشیم، چه کل روز را در حال برنامه نویسی باشیم یا در اتاق خوابمان ساعت 3 صبح آنلاین خرید کنیم. برخی از دانش های برنامه نویسی وب، مهارتی ضروری برای کارکنان دانشی است. آنهایی که فهمیدند چگونه باید ارزش ایجاد کنند، همان هایی هستند که در قرن 21 از لحاظ شغلی ایمن اند و قابل رقابت هستند.



1- HTML5

برنامه نویس وب از HTML استفاده می کند تا صفحات وب را درست نماید. HTML هم زبان برنامه نویسی است و هم مجموعه ای از تکنولوژی هایی است که کارکردهای وب مدرن را تشکیل می دهد. همچنین قادر است تا از ارتباطات قوی و محتواهای چندرسانه ای حمایت کند. ورژن جدید آن، HTML5 گزینه های بیشتری را ارائه می دهد و نسبت به نسخه قبلی توانایی های بیشتری دارد.





باید در زمینه HTML دانشی کامل و عمیق داشته باشید، زیرا این زیربنای وب است و مهارتتان در زمینه HTML5 می تواند مشخص کننده این باشد که چقدر در کار کردن با سایر تکنولوژی های مورد نیاز تبحر دارید.



2- CSS3

برنامه نویسان وب از CSS برای ساخت ظاهر وب سایت ها و تفهیم آن به مرورگر ها استفاده می کنند. استاندارد عملی که در حال حاضر استفاده می شود، CSS3 نام دارد. ماژول های CSS3 که پیوسته در حال توسعه اند برای یادگیری بسیار ارزشمند هستند. یکی از مهم ترین و تازه ترین ماژول ها، flexbox است. در گذشته ساختن یک Layout کار دشواری بود، اما به کمک Flexbox این کار بسیار راحت شده است زیرا این ماژول یک استانداردی تنظیم کرده است که مورد علاقه تمامی برنامه نویسان است.





3- JavaScript

جاوا اسکریپت، صفحات وب را جذاب می کند. HTML5 مسئول این است که هر صفحه وب شامل چه چیزهایی باشد، CSS ظاهر آن را درست می کند، اما تنها جاوا اسکریپت است که می گوید یک صفحه وب چگونه رفتار نماید. بدون جاوا اسکریپت، صفحات وب ایستا می مانند و تغییری نمی کنند.
جاوا اسکریپت آخرین حلقه از حلقه های 3تایی دانش مورد نیاز برای Front End است. قسمتی از سایت که دیده می شود و همه با آن در ارتباطند.



Ajax

تقریبا یک تکنولوژی مجزا است تا اینکه راه استفاده از جاوا اسکریپت باشد. Ajax برای خلق اپلیکیشن های وب با تعامل پیشرفته کاربرد دارد. Ajax داده ها را از پیش زمینه جمع آوری می کند و به صفحات این اجازه را می دهد که به طور خودکار به روز رسانی شوند بدون آنکه نیازی به Refresh کردن صفحه باشد. Gmail، Google Maps و Google Docs همگی از این تکنیک استفاده می کنند.

تمام این مواردی که تا الآن ذکر شد را می توانید در قالب یک پک، در سماتک بگذرانید:
دوره Programming in HTML5 with JavaScript and CSS3



4- PHP Hypertext Processor

زبان PHP زبان سمت سرور است که برنامه نویسان وب از آن برای ایجاد صفحات وب پویا در سمت سرور استفاده می کنند. سرور برنامه را اجرا می کند و سپس خروجی را به مرورگر شما می فرستد. همانطور که در تصویر می بینید PHP صفحات وب را به دور از محتواهای پایگاه داده تولید می کند.
از دیگر زبان های مشابه PHP که سمت سرور هستند می توان به زبان هایی مثل : Java، Ruby on Rails، Asp . net، Python و Perl اشاره کرد.





PHP اساس WordPress است که یک سوم وب سایت های روی اینترنت را تشکیل می دهد. بر اساس نقاط ضعف و قدرتی که تمام زبان های برنامه نویسی دارند، PHP نیز به همین صورت کاستی ها و برتری هایی دارد که باعث می شود کاربردهای مختلفی داشته باشد.

دوره PHP مقدماتی و پیشرفته به زودی در سماتک شروع می شود.



5- SQL

SQL زبان صحبت با پایگاه داده است. جایی که تمام اطلاعات مورد نیاز یک وب سایت در آن ذخیره می شود. MySQL یک نوع محبوب آن است که محبوبیت خود را از Open source بودن و کارایی بالای خود در شرایط متوسط دارد.





6- VCS

کنترل نسخه مجموعه روش هایی است برای تغییرات ساختاری در کد. کنترل نسخه کمک می کند تا بفهمیم کدام تغییر در کدها به موفقیت رسید و کدام یک به شکست. با ردیابی تغییرات کدها در یک نمودار شاخه ای، برنامه نویسان سایت می توانند بفهمند که چه زمانی کد از کار افتاده است و علت آن چه بوده است.
یکی از متداول ترین روش های کنترل نسخه، Git است. GitHub یکی از معروف ترین مکان های اینترنت است که برنامه نویسان در آن با یکدیگر صحبت می کنند و یادداشت های شان را با یکدیگر مقایسه می کنند. پس ارزش آن را دارد که وقت بگذارید و با آن آشنا شوید و عضو مجموعه بزرگ برنامه نویسان شوید که دائما در حال تبادل ایده و کدهای شان هستند.



7- روش های چابک

روش های چابک بیشتر یک تکنیک برای برنامه نویسان محسوب می شوند تا یک تکنولوژی. این روش دقیقا عکس استاندارد توسه آبشاری (به ترتیب) است. روش توسعه سنتی از مرحله طراحی شروع می شود، سپس به سراغ توسعه می رود و پس از آن تست کردن و در نهایت اتشار و نگهداری. در روش های چابک ترتیب گام ها منظم نیست.
در روش های چابک، تکرار و تحول اهمیت بیشتری نسبت به روش سنتی یا آبشاری دارند. روش سنتی یا آبشاری تنها راه یک طرفه رو یه پایین را طی می کند در حالی که روش های چابک حلقه محورند. معروف ترین روش چابک، SCRUM است. اگر که به برنامه نویسی مدرن علاقه داشته باشید، پس انتظار می رود که با این سبک کاری آشنا باشید.

دوره Practical ScrumXP and Agile for Software Team  به زودی – 26 فروردین- در سماتک آغاز می شود.





نتیجه گیری

اگرچه بیشتر از این 7 مهارت برای برنامه نویسان وب مورد نیاز است اما اگر همین 7 تا را هم از دست بدهید و در آنها مسلط نشوید، در رقابت با برنامه نویسان دیگر ناکام می مانید.


تاریخ درج: 1396/01/21
دانلود مقاله