آیا آداب معاشرت دنیای کسب و کار را می شناسید؟

آیا آداب معاشرت دنیای کسب و کار را می شناسید؟

به دلیل تفاوت های برخورد حرفه ای در محیط کسب و کار با محیط های دیگر اجتماعی، ممکن است افراد چهره ای تمسخرآمیز از خود در اجتماع بسازند. خانم Pachter کتابی در این زمینه نوشته است تا افراد حرفه ای یاد بگیرند که چگونه مناسب محیط های کسب و کار رفتار نمایند.
در ادامه باهم یاد می گیریم که چگونه خود را حرفه ای تر معرفی نماییم و چگونه برای رسیدن به این منظور رفتار نماییم.



1- زمانی که به کسی معرفی می شوید، حتما بایستید.




ایستادن کمک می کند تا شخصیت خود را ثابت نمایید. اگر نایستید برای دیگران این امکان را فراهم می کنید که شما را نادیده بگیرند. اگر نمی توانید بلند شوید، اندکی به جلو خم شوید و جوری جلوه کنید که می خواهید بایستید.



2- همیشه اسمتان را به طور کامل بگویید.




در دنیای کسب و کار باید اسمتان را به طور کامل بیان کنید، هرچند ممکن است طرف مقابلتان به نحوی دیگر این کار را انجام دهد. اگر اسمتان بسیار طولانی است و یا تلفظ آن سخت است، بهتر است که یا آن را تغییر دهید و یا کوتاهش نمایید و یا تلفظ دقیق آن را روی کارت ویزیت خود بنویسید و در اختیار دیگران قرار دهید.



3- همیشه آغازگر دست دادن باشید خصوصا اگر میزبان یا فردی با موقعیت بالاترهستید.




در محیط کسب و کار امروزی، هرکس که جایگاه بالاتری دارد ابتدا دست می دهد و در انجام این کار جنسیت و نژاد اصلا مطرح نیست. اگر فردی که جایگاه بالاتری دارد در دست دادن سریع، اهمال نماید، طرف مقابل می بایست در این کار پیش قدم شود.
به هرحال، عمل دست دادن رخ می دهد. در آمریکا، این عمل نشانه ی احوال پرسی در کسب و کار است. اگر دوست دارید که این اتفاق بیفتد حتما دست دهید و درست این کار را انجام دهید.



4- مناسب لباس بپوشید.




لباس پوشیدن، مهم ترین گزینه از انواع ارتباطات غیر کلامی است که می تواند جایگاه فرد را تقویت نماید و یا از اعتبار او بکاهد.
با انتخاب لباس خود پیامی را به اطرافیان منتقل می نمایید.
سعی کنید همیشه بدانید که چه لباسی را در چه جایی بپوشید و از اینکه لباستان مناسب باشد، اطمینان حاصل نمایید.



5- یک یا دو بار در طول مکالمه تشکر نمایید.




باید یک یا دو بار در طول هر مکالمه تشکر نمایید نه بیشتر! در غیر این صورت تاثیر خود را از دست می دهد و همچنین با این کار خود را شبیه به فردی نیازمند و بیچاره جلوه می دهید.



6- هیچگاه صندلی را از پشت میز برای کسی بیرون نکشید.




بسیار طبیعی است که درب را روی مهمانتان باز کنید، اما هیچگاه صندلی را برایشان از زیر میز بیرون نکشید، حتی اگر طرف مقابل زن بود.
در چارچوب کسب و کار، باید تعارفات رایج در محیط های اجتماعی را کنار بگذارید.
تمام زنان و مردان می توانند صندلی خود را بیرون کشیده و روی آن بنشینند!



7- هیچ گاه پا روی پا نیاندازید.




تمام زنان و مردان اینگونه می نشینند، اما این کار حواس آدم را پرت می کند و برای دنیای کسب و کار بسیار نا مناسب است.
علاوه بر این، این پیشنهاد یک توصیه ی پزشکی نیز به حساب می آید، زیرا در این حالت گردش خون در پا با مشکل مواجه می شود و فشار زیادی به رگ ها وارد می شود.



8- انگشتان تان را کنار هم قرار دهید و اشاره نمایید.




با کف دستانی باز و انگشتانی کنار هم اشاره کنید. اگر با انگشت اشاره این کار را انجام دهید، خیلی خشن به نظر می آید. تمام مردان و زنان اشاره می کنند ولی زنان بیشتر تمایل دارند که از اشاره کردن استفاده نمایند.


تاریخ درج: 1395/08/08
دانلود مقاله