اگر این مهارت ها را دارید، هیچ رباتی نمی تواند شغلتان را از شما بگیرد!

اگر این مهارت ها را دارید، هیچ رباتی نمی تواند شغلتان را از شما بگیرد!

از دست دادن شغل به خاطر حضور یک ربات، دیگر تنها افسانه ای علمی نیست!
برخی تخمین زده اند که، ربات ها می توانند بالغ بر 5 میلیون شغل را در 15 کشور پیشرفته تصاحب کنند. ماشین ها بیش از نیمی از نیروی کار کشورهایی مثل کامبوج و اندونزی را تشکیل می دهند مخصوصا در صنعت پوشاک.
در حالی که اینگونه اطلاعات باعث می شوند تا مردم به سراغ کسب مهارت هایی بالاتر بروند، برخی افراد هم معتقدند باید تمرکز بیشتری بر روی کسب مهارت های تازه داشته باشند تا در شغل های فناورانه موفق باشند. در تحقیقی که در سال 2016 انجام شد، 60 درصد از پاسخ دهندگان خواستار برگزاری کارگاه های ساخت و ساز عملی در دبیرستان شدند، در حالی که در نظرسنجی سال 2015 گالوپ 90 درصد از والدین خواستار برگزاری کلاس های علوم کامپیوتر در دبیرستان ها شدند.
خبر خوش این است که : برخی مهارت ها وجود دارد که هنوز ربات ها نتوانسته اند به آنها وارد شوند، و اگر شما آنها را داشته باشید، جای هیچ نگرانی برای از دست دادن شغلتان در آینده نخواهد بود. برخی از این مهارت ها قابل انتقال اند، بدین معنی که می توانند به شما کمک کنند تا در شغلتان پیشرفت کنید، حتی اگر نیاز داشته باشید که صنعتی که در آن کار می کنید را عوض کنید.
در ادامه به شرح 8 مهارتی می پردازیم که شغل تان را از شر ربات ها نجات خواهد داد:



1- مهارت های حل مسائل پیچیده





ربات ها باهوش به نظر می رسند، مخصوصا زمانی که برای به نمایش گذاشتن در همایش ها بکار می روند. آنها فقط برنامه هایی که برنامه نویسان برای آنها می نویسند را می فهمند. برخی استثنا هم وجود دارد، مانند ربات هایی که مجهز به یادگیری ماشین هستند، که لحظه به لحظه با گرفتن بازخورد باهوش تر می شوند.
کسانی که قابلیت حل مسائل پیچیده را داشته باشند، مثل کارکنان بخش IT همیشه راجع به امنیت شغلی شان با وجود ربات ها، خیالی راحت دارند.
می توانید این مهارت حل مسئله پیچیده را با شرکت در برخی کلاس ها افزایش دهید. در این کلاس ها یاد می گیرید که چطور مسائل سخت را با تفکر تحلیلی، مدل سازی و درخت هدف حل کنید.



2- مهارت های مدیریت پروژه و کارکنان





این مهارت گسترده در خیلی از شغل ها کاربرد دارد. چه شما در حال رهبری 20 نفری باشید که سخت درحال ساخت یک اپلیکیشن برای iPhone هستند یا وظیفه سرپا و پربازده نگه داشتن نیروی کار یک شرکت بسیار بزرگ را به عهده دارند. انسان ها اغلب برای تکمیل هر بخشی از پروژه به روبات ها وابسته اند، اما این ماشین ها نمی توانند مدیریت ابتدا تا انتهای یک فرآیند کاری پیچیده را مدیریت کنند.
مدیریت کارکنان شامل موارد متعددی است، از روانشناسی تا حقوق قانونی مطابق با حقوق بشر. ربات ها چنان که باید نمی توانند مانند متخصصان منابع انسانی سازمان ها، به اداره امور بپردازند.
برای تقویت این مهارت می توانید از دوره مدیریت پروژه بر اساس PMBOKدر سماتک بهره بگیرید.



3- مهارت های ورزشی





ورزش کردن و تماشای آن، 2 تفریح خیلی محبوب در سراسر دنیا محسوب می شود. زمان برگزاری اتفاقات ورزشی مهم مانند بازی های المپیک، ورزش مردم سراسر دنیا را صرف نظر از منطقه جغرافیایی شان گردهم جمع می کند. ورزشکاران حرفه ای بیشتر وقت خود را به بدنشان اختصاص می دهند. سعی می کنند مهارت های جدید کسب کنند، و در مهارت هایی که دارند، خبره شوند. تمام این کارها به این خاطر است که در مقابل حریفشان بهترین شانس را داشته باشند.
روبات ها به هیچ عنوان صنعت ورزش حرفه ای را تهدید نمی کنند. علاوه بر این دیدن ورزش کردن ربات ها هم خیلی جذاب نیست. بخشی از جاذبه ورزش های حرفه ای به دلیل عدم قطعیت همراه با آن است.
فرض کنید که یک ورزشکار حرفه ای هستید و می خواهید به بهبودتان کمک کنید، می توانید این کار را به کمک وب سایت های موجود انجام دهید. در این کلاس ها مواردی مانند روانشناسی ورزش، فیزیولوژی ورزش و خوردن وعده های غذایی بهتر برای کارایی بهتر را یاد می گیرید.
یکی از تفاوت های آشکار این دوره ها و دوره هایی که تا الآن برگزار می شده است این است که می توانید هر یک از این موارد را در کمتر از یک ساعت یاد بگیرید. اگر واقعا به گسترش دادن دانش تان در زمینه ورزش علاقه مند هستید و نمی خواهید زمان زیادی برای برنامه های آموزشی سخت صرف کنید، حتما این دوره های آنلاین را امتحان نمایید.



4- مهارت های رهبری و اعتماد به نفس





اعتماد به نفس قطعا با نقشی که در برقراری ارتباط با سایر آدم ها و شبکه سازی، برای پیشروی در زندگی به شما کمک می کند. اعتماد به نفس کمک می کند تا مهارت هایتان را اثبات کنید و بتوانید ایده هایتان بیان نمایید. این یک ویژگی اساسی، برای بسیاری از مشاغل است، مخصوصا برای کارهای قضایی. به تاثیر منفی ای که ممکن است بر قضاوت بگذارد فکر کنید، اگر که وکیل لکنت زبان داشته باشد یا زمانی که می خواهد از موکلش دفاع کند به پاهایش خیره شود و نتواند تاثیرگذاری لازم را داشته باشد.
مهارت های رهبری نیز بسیار با ارزش هستند زیرا کمک می کنند تا بتوانید به دیگران انگیزه دهید و تشویقشان کنید تا مهارت های شان را برای رسیدن به اهداف مشترکتان متمرکز نمایند. ربات ها نمی توانند اعتماد به نفس و مهارت های رهبری را تقلید کنند زیرا آنها تنها ماشین های برنامه نویسی شده اند.
می توانید اعتماد به نفستان را با شرکت در دوره های آنلاین افزایش دهید. همچنین مهارت های رهبری را نیز می توانید بهبود دهید.



5- مهارت های تفکر انتقادی و قضاوت





اگرچه ربات ها نیز منتقدانه فکر می کنند و می توانند قضاوت کنند، ولی این مهارت ها از دانش های تجمیع شده ی برنامه نویسانشان نشات گرفته است. ربات ها نیز قادر به یادگیری هستند، اما اطلاعاتشان از طریق برنامه نویسشان تغذیه می شود. حتی ربات های آموزش دیده نیز قادر به تصمیم گیری به سرعت انسان ها نیستند.
در تفکر انتقادی و قضاوت بهتر شوید، ما در این زمینه مقاله ای برای تان تهیه کرده ایم که می توانید با خواندن آن یادگیری این مهارت را آغاز کنید: 5 گام برای شروع تفکر انتقادی



6- مهارت های همدلی





حتی پیشرفته ترین ربات ها نیز نمی توانند مهارت های حیاتی مانند همدلی را تمرین کننند یا اینکه نمی توانند احساس انسان ها را بفهمند. این مهارت وقتی که در خیریه بخواهید کار کنید یا کارتان حمایت از بخش محروم جامعه باشد یا کمک به مردم در بخش سلامتی یکی از وظایفتان باشد، بیشتر مهم می شود.



7- مهارت های شنیداری





موفق شدن در هر شغلی بدون داشتن مهارت شنیداری بسیار سخت است. نمایندگان خدمات مشتریان به مشتریان گوش فرا می دهند و از این طریق به آنها کمک می کنند. روانشناسان به کمک شنیدن می توانند مشکلات ذهنی مریض های شان را بفهمند و درماندگی مرتبط با آن مشکل را تشخیص دهند. این تنها 2 مورد از شغل هایی بود که به این مهارت نیاز دارند.
برای بهبود این مهارت می توانید در دوره رایگان زیر شرکت نمایید:
Listen for Understanding



8- تعمیرات سخت افزار و روباتیک





یک مورد حتمی که برای تمامی ربات ها رخ می دهد خرابی آنهاست. وقتی این اتفاق رخ دهد، افراد باید بدانند که چطور خطا را پیدا کنند، راه حل آن را بیابند و آن را تعمیر کنند. دانش مورد نیاز این مرحله را نیز می توانید از دوره های رباتیک و تعمیر وسایل الکترونیکی بیاموزید.



چطور می توانید خود را بسیار ارزشمند نمایید؟

از آنجایی که جمله : ربات ها جایگزین شما در شغل تان می شوند، اصلا جالب و خوشایند نیست، می توانید مهارت های ذکر شده در این مقاله را کسب کنید تا به شخصی بسیار ارزشمند برای شرکت تان تبدیل شوید. اگر هم می خواهید شغلتان را عوض کنید باز هم برخی از این مهارت ها در همه نوع شغلی به کارتان می آید.
در آخر باید بگوییم که ربات ها بسیار جذاب هستند. اما با انسان ها یکی نیستند. آنها نمی توانند ارتباطات انسانی با یکدیگر برقرار کنند کاری که انسان ها به راحتی انجام می دهند. همه ما به انسان ها نیاز داریم تا با آنها کار کنیم و در مراحل حرفه ای به آنها ملحق شویم.


تاریخ درج: 1396/01/27
دانلود مقاله