اینترنت اشیا؛ از مفاهیم تا کاربرد

اینترنت اشیا؛ از مفاهیم تا کاربرد

اینترنت اشیا IoT که به آن اینترنت چیزها نیز می گویند، مفهومی است که اولین بار در سال 1999 مطرح شد و علیرغم اینکه اطلاعات زیادی از طریق مقالات، دوره های آموزشی و سمینارهای کوتاه مدت راجع به مفاهیم اصلی آن و کاربردهایش منتشر شده است، اما به نظر می رسد هنوز مفاهیم آن به طور کامل درک نشده است. جستجو برای درک این مفهوم بنابر اطلاعاتی که سماتک از گوگل به دست آورده است، از تیر ماه 1394 شیب صعودی زیادی گرفته است و تا قبل از این تاریخ حجم جستجو بسیار کم بوده است. این موضوع نشان می دهد طی حدود یک سال و نیم اخیر توجه صاحب نظران، فعالان حوزه فناوری و کارآفرینان به اینترنت اشیا جلب شده است.

در ویکی پدیا تعریف اینرنت اشیا چنین آورده شده است:
عبارت اینترنت چیزها، برای نخستین بار در سال ۱۹۹۹ توسط کوین اشتون مورد استفاده قرار گرفت و جهانی را توصیف کرد که در آن هر چیزی، از جمله اشیا بی جان، برای خود هویت دیجیتال داشته باشند و به کامپیوترها اجازه دهند آن‌ها را سازماندهی و مدیریت کنند. اینترنت در حال حاضر همه مردم را به هم متصل می‌کند ولی با اینترنت اشیاء تمام اشیاء به هم متصل می‌شوند. البته پیش از آن کوین کلی در کتاب قوانین نوین اقتصادی در عصر شبکه‌ها (۱۹۹۸) موضوع نودهای کوچک هوشمند (مانند سنسور باز و بسته بودن درب) که به شبکه جهانی اینترنت وصل می‌باشند را مطرح نمود.
اینترنتِ چیزها مفهومی جدید در دنیای فناوری و ارتباطات است که به طور خلاصه «اینترنت چیزها» فناوری مدرنی است که در آن برای هر موجودی (انسان، حیوان و یا اشیاء) قابلیت ارسال داده از طریق شبکه‌های ارتباطی، اعم از اینترنت یا اینترانت، فراهم می‌گردد.

برای آنکه قدری مفاهیم را به فضای عملیاتی نزدیک تر کنیم، تصمیم گرفتیم 5 استارتاپ موفق در زمینه اینترنت اشیا IoT را خدمتتان معرفی نماییم.



1- استارتاپ Neura




هدف این استارتاپ ایجاد پیوند میان دستگاه های مستقل، مکان هایی که معمولا در آن قرار می گیریم و نزدیکانمان به یکدیگر است.
اگر به Neura اجازه دهید، یک تجربه زیباتر از زندگی روزمره را به شما هدیه خواهد داد. مثالی که در وب سایت Neura آمده است بدین شرح است: فردی را در ذهن بیاورید که برای ورزش صبحگاهی دویده است و اکنون درحال برگشتن به سمت منزل است. نرم افزار، یک موسیقی آرامش بخش در این لحظه پخش می کند، آبگرمکن منزل شروع به گرم کردن آب می کند که زمانی که به منزل رسیدید، بتوانید با خیال راحت استحمام کنید و به خانواده آن شخص خبر می دهد که او به منزل نزدیک است. هرچه قدر بیشتر از این ابزار استفاده کنید، یادگیری او از رفتارهای شما، کمک می کند تا تجربه های لذت بخش تری اتفاق بیفتند.



2- استارتاپ Octoblu




یکی از مشکلات و معضلاتی که اینترنت اشیا با آن روبروست پروتکل ها و قوانینی است که دستگاه ها و اشیا را به یکدیگر متصل می کند. استارتاپ Octoblu سعی دارد تا بستری فراهم آورد تا با ارائه ترجمه ای یکپارچه از تمام پروتکل ها و APIها بتواند زمینه اتصال و ارتباط اشیا را تسهیل کند.
شما می توانید اجزا و اشیا سیستم مورد نظرتان را فارغ از پروتکل های ارتباطی مختلفشان از طریق بستر Octoblu به هم متصل کنید. محصول شرکت Octoblu بستری ابری است به نام Meshblu که این امکان را فراهم می آورد. در واقع Meshblu یک تطبیق دهنده پروتکل ها و APIها است که در فضای ابری خصوصی یا عمومی Private or Public Cloud عمل می کند.



3- استارتاپ TempolQ




نام TempolQ قبل از آن که وارد پروسه شتابدهی شود، TempoDB بوده است. تمرکز اولیه این استارتاپ بر روی ساخت بانک اطلاعاتی بوده است که بتواند داده های Time Series اشیا به هم متصل شده را به شکل بهتری ذخیره کند. در حال حاضر TempolQ فعالیتش را بر روی داده های خروجی از دستگاه ها یا Sensor Data متمرکز کرده است.
در یک فضای ابری خصوصی کاربران می توانند به راحتی داده های حاصل از خروجی اشیا متصل شده به یکدیگر را مدیریت کنند و ابزارهای تحلیلی بسیار مفیدی که TempolQ در اختیارشان قرار می دهد را استفاده کنند. آنها حتی می توانند به داده های بلند مدت جهت تحلیل های دقیق تر و تصمیم گیری های بهتر هم دسترسی داشته باشند.



4- استارتاپ Chui




Chui یک زنگ درب هوشمند است. در حالی که به نظر می رسد که محصول این شرکت کار عظیمی در حوزه اینترنت اشیا انجام نداده است، اما این نرم افزار قابلیت های جالبی دارد. نرم افزار Chui از طریق فناوری تشخیص چهره، چهره افراد پشت درب را که شما اجازه ورود به آنها می دهید، به کلید تبدیل می کند.
این سیستم ورود و خروج افراد را در زمان های رفت و آمدشان ثبت می کند و این موقعیت را برای کسب و کارها فراهم می آورد تا بتوانند حضور افراد را تعقیب کنند. برای کاربرهای خانگی هم افراد می توانند از طریق تلفن هوشمند درب را بر روی نظافتچی یا تعمیرکار باز کنند بدون آنکه نیاز باشد در منزل بمانند. همچنین نرم افزار Chui امکان برقراری مکالمه ویدئویی برای شخص پشت درب و صاحبخانه را نیز فراهم آورده است.



5- استارتاپ Scanalytics




در واقع Scanalytics بخشی از سیستم شتابدهی مایکروسافت برای IoT می باشد. Scanalytics سعی می کند فضاهای عمومی را بخشی از اینترنت اشیا قرار دهد. این شرکت یک سنسور به شکل کفپوش به نام SoleSensor ارائه می دهد که ترافیک قدم ها را می شمارد و ثبت می کند. این سنسور به شکل یک صفحه نمایش لمسی است و قادر است 100% ترافیک رفت و آمد انسان ها را ثبت کند. پتانسیل استفاده از این سنسور بسیار عظیم است. مثلا این سنسور به شما می گوید رفت و آمد در کدام بخش فروشگاه شما بیشتر است و می تواند این داده ها را به عنوان ورودی به اشیا و یا دستگاه ها و همین طور انسان های دیگر منتقل کند. به مثالی که در وب سایت این شرکت آمده توجه کنید: وقتی شخصی بیش از یک دقیقه روبروی یک محصول در فروشگاه توقف می کند، سیستم به طور اتوماتیک یک قیمت رقابتی به او از طریق نمایشگر روبرو اعلام می کند و نزدیک ترین کارمند فروش را برای تسهیل فرآیند خرید مطلع می نماید.

همان طور که مشاهده کردید، برخی از کاربردهای اینترنت اشیا ضمن سادگی باعث راحت تر شدن زندگی و خلق تجربه های لذت بخش می شوند.


تاریخ درج: 1395/10/27
دانلود مقاله