برنامه نویسان بی انگیزه! همین الآن انگیزه از دست رفته تان را بازیابید

برنامه نویسان بی انگیزه! همین الآن انگیزه از دست رفته تان را بازیابید

آیا اشتیاقتان به برنامه نویسی را از دست داده اید؟ انگیزه تان برای انجام کارها تحت تاثیر قرار گرفته است؟ آیا از ادامه دادن پروژه ها باز ماندید و به اتمام رساندن آنها را کاری سخت یافتید؟ اگر جوابتان مثبت است، خبرهای خوبی برایتان داریم: این اتفاق حداقل یک بار برای همه رخ می دهد، پس نا امید نشوید.
فرض کنید انگیزه تان را از دست داده اید، به جای آنکه نگران شوید، بهترین کار این است که به عقب تکیه دهید و نفس عمیقی بکشید. اشتیاقتان مرده است. تنها چیزی که در این موقعیت اهمیت دارد این است که شعله اشتیاقتان را دوباره روشن کنید و دوباره به زندگی برگردید.
اصلا کار ساده ای نیست، اما ممکن است.



1- همین الآن کتاب Apprenticeship Patterns را بخوانید.


تکرار می کنم: شما اولین برنامه نویسی نیستید که اشتیاقش را از دست داده است، آخرین شان نیز نخواهید بود. در این راه تنها نیستید. میلیون ها فرد به این موضوع برخوردد کردند و خیلی از آنها از پس این مشکل برآمدند. بهترین کاری که باید بکنید این است که از تجربیات دیگران درس بگیرید.
برای همین است که کتاب Apprenticeship Patterns را به شما پیشنهاد می کنیم. این کتاب پر از توصیه است برای برنامه نویسان. این کتاب پر از مهارت های برنامه نویسی برنامه نویسان نوپا و مجرب است. همچنین چالش هایی که برنامه نویسان با آنها رو به رو شده اند و انگیزه خود را باز بدست آورده اند نیزدر این کتاب ذکر شده است.



از زمانی که از دست دادن انگیزه به مشکلی تبدیل شد، معلوم شد که دلایل افراد برای از دست دادن انگیزه بسیار باهم متفاوت است. انتظارات شما از برنامه نویسی با واقعیت متفاوت است. آیا بی صبرانه می خواهید در برنامه نویسی خبره شوید؟ آیا فکر می کنید درجا می زنید و می خواهید این وضعیت را تغییر دهید؟
بسته به نیازهایتان باید بخش مورد نظر را بخوانید. همچنین می توانید از کتاب های دیگری که به این موضوعات پرداخته اند رجوع کنید.



2- وقتتان را با برنامه نویسان بگذرانید


افراد ناراضی باعث افزایش نارضایتی اطرافیان خود می شوند. زمانی که احساس خستگی می کنید، بدترین کار ممکن تنهایی است. اگر هنوز توسط افرادی که هم فکرتان در دنیای برنامه نویسی هستند، احاطه نشده اید، می توانید برخی انجمن ها را دنبال کنید. مکالمه با یک فرد، ایده آل است اما ارتباط آنلاین نیز از هیچی بهتر است.
بگذارید موضوع را روشن تر کنیم: مشتاقانه انجام دادن یا ندادن کارها به معنی قوی یا ضعیف بودن شما نیست. خیلی مهم است که در این شرایط با حقیقت کنار بیایید. کار سختی است اگر نتوانید شرایط تان را از دید دیگر برنامه نویسان ببینید.



یادتان باشد که هدف از این کار این نیست که ناله و شکایت ها و رنج تان را به دیگر برنامه نویسان منتقل کنید. این کار بسیار مضر و بی ادبانه است و ممکن است باعث شوید تا اشتیاق آنان نیز از بین برود. در عوض، هدف این است که نگرانی های تان را با آنان به اشتراک بگذارید، تا معلوم شود که چه چیزی انگیزه را در شما کشته است.
اگر از دست دادن انگیزه تان از روی شک به خود و نا امنی است، شاید درد دل کردن با یک مربی برای تان مفید باشد. برای مثال، اگر راجع به کیفیت کد نوشته شده شک دارید، یک مربی می تواند به آن نگاهی بیاندازد و نظرات تکمیلی خود را بدهد. همچنین مربیان می توانند به عنوان یک نیروی خارجی به شما انگیزه دهد تا از برنامه نویسی فاصله نگیرید.



3- به سراغ مباحث جدید برای یادگیری بروید.


در بیشتر موارد، از بین رفتن انگیزه برنامه نویسان به خاطر دلزدگی از مطلب است. اگر دهه هاست که به عنوان یک توسعه دهنده نرم افزار در یک شرکت مشغول به کار هستید، ممکن است حس کنید که از نظر شغلی در یک بن بست گیر کرده اید و فرصتی برای پیشرفت ندارید. ممکن است زبانی که به آن مسلط هستید، بی اهمیت شده باشد و دیگر هیچ چالش ذهنی برای شما ایجاد نمی کند.
در این صورت چه می کنید؟ تغییراتی ایجاد کنید. نصف لذت برنامه نویسی از حل مسئله خلاقانه می آید. بدون در نظر گرفتن این جنبه، برنامه نویسی به کاری بیهوده تبدیل خواهد شد. خصوصا اگر پروژه های برنامه نویسی که با آن درگیر هستید، آسان باشد.



بسته به انعطاف پذیری که محیط کاری تان دارد، از مافوقتان بخواهید به پروژه ای دیگر منتقل تان کند. اگر ریسک آن را می پذیرید، انتقال به زمینه دیگر، کاری ارزشمند برای تان خواهد شد. برای مثال اگر نرم افزار برای ویندوز می نویسید می توانید به سراغ نوشتن اپلیکیشن های اجتماعی برای وب بروید.
می توانید از این یکنواختی جدا شوید.
همچنین می توانید در کنار کارتان، به کاری جنبی که قسمتی از آن برنامه نویسی است نیز مشغول شوید. برای مثال، سعی کنید در اوقات فراغت تان یک بازی موبایل بسازید. زمانی که نتوانید از مسئولیت های اصلی برنامه نویسی تان دور شوید، می توانید از انرژی زیادی که این پروژه های شخصی به شما می دهند بهره بگیرید و دوباره مشتاق شوید. تنها باید از اینکه این پروزه های جنبی به طور کلی با کاری که مشغول به انجام آن هستید فرق می کند، مطمئن شوید.



4- سلامت جسم و روانتان را بهبود دهید.


فقدان انگیزه می تواند منجر به مسائل جدی تری شود. مسائلی به سادگی کمبود آب بدن یا مسائلی به جدیت افسردگی. گاهی اوقات یک لیوان آب می تواند برای انگیزش در شما مخصوصا زمانی که مغزتان احساس سردرگمی می کند، کافی باشد. اگر فقدان انگیزه تان طولانی مدت شود، درمان آن به این راحتی نیست.
برای فعالیت های سنگین کامپیوتری مثل برنامه نویسی، 3 مورد مهم باید مد نظر قرار گیرد، زیرا به سلامتی تان ربط پیدا می کند. اول، باید به طور منظم ورزش کنید. اگر مشکل زمان دارید، باید در محل کارتان یا پشت میزتان نرمش کنید. دوم، باید گام هایی در جهت کمینه کردن آسیب های کامپیوتر بردارید. سوم، باید عادات خواب خود را اصلاح کنید.



آسیب های روحی نیز ممکن است از طریق یک محیط کاری کم تحرک، روی دهد. اگر هر روز خود را در همان چهار دیواری که در آن آغاز به کار کردید، بگذرانید، دچار یکنواختی می شوید. این یکنواختی منجر به خستگی می شود. می توانید با تغییر در منظره و چشم انداز این مشکل را حل کنید. ممکن است برای حل این مشکل مجبور شوید وسایل اتاق را عوض کنید یا در یک مکان جدید کار کنید یا خیلی ساده تر اینکه تصویر پس زمینه کامپیوترتان را عوض نمایید.
اگر این فقدان انگیزه تان ناشی از مسائلی مانند به تعویق انداختن کارها است می توانید از تکنیک Pomodoro که قبلا به آن اشاره کرده ایم بهره بگیرید. این تکنیک روز کاری تان را به چند بازه زمانی تقسیم می کند، کار، استراحت، کار، استراحت. تا الآن امتحانش نکرده اید؟ یکی دو هفته امتحان کنید نتیجه های شگفت انگیزی خواهید گرفت.



نتیجه گیری


برنامه نویسی سرگرمی است. برنامه نویسی خسته کننده است. دوباره سرگرمی است. دوباره خسته کننده است. هر لحظه با لحظه قبل فرق می کند. اما مواردی که گفته شد از جمله اقداماتی است که بیشترین تاثیر ر ا در تبدیل کردن احساس خستگی برنامه نویسی به سرگرمی آن دارند.
یک مورد دیگر نیزعلاوه بر موارد بالا هست: دوره های آنلاین یادگیری برنامه نویسی. این دوره ها یک نوع شخصیت خاصی را می طلبد که بتواند در رقابت دوام بیاورد. اگر از این دسته افراد هستید پس این مورد نیز می تواند انگیزه از دست رفته تان را برگرداند.


تاریخ درج: 1395/12/23
دانلود مقاله