برنامه نویسی جاوا و آینده شغلی آن

برنامه نویسی جاوا و آینده شغلی آن

در سال 2017 فرصت های شغلی زیادی برای برنامه نویسان جاوا وجود دارد. دفتر آمار کار ایالات متحده پیش بینی کرده که بین سال های 2014 تا 2017 فرصت های شغلی برنامه نویسان 19 درصد رشد خواهد کرد، بنابرین چشم انداز شغلی برنامه نویسان جاوا بسیار خوب به نظر می سد.



سطح تحصیلات

برنامه نویسان جاوا باید حداقل لیسانس علوم کاپیوتر، سیستم های اطلاعاتی، ریاضیات یا رشته های دیگری داشته باشند. برخی از کارفرمایان تنها افراد فوق لیسانس را استخدام می کنند. با برخوداری از توانایی برنامه نویسی جاوا بدست آوردن شغل در شرکت های کامپیوتری چندان سخت نیست.
بعضی از شرکت ها برنامه نویسانی را که تحصیلات دانشگاهی ندارند اما از تجربه و توانایی های فنی بالا برخوردارند را نیز استخدام می کنند. با این وجود هرچه تحصیلات و تجربه بالاتری داشته باشید شانس بیشتری برای استخدام شدن خواهید داشت.



مسیر شغلی

باتوجه به تجربه ای که در زمینه برنامه نویسی جاوا دارید دریکی از سطوح زیر قرار خواهید گرفت

برنامه نویس تازه کار : شما کارتان را به عنوان برنامه نویس تازه کار شروع کرده و حدود 3 تا 4 سال در این سطح باقی می مانید. وظایف شما شامل برنامه نویسی، اشکال زدایی، مشارکت در بررسی کدها و مستندسازی فنی است. در این سطح باید برای افزایش اطلاعاتتان از اکوسیستم جاوا و کسب مدارک تخصصی در یک یا بیش از یک زمینه تلاش کنید.
برنامه نویس ارشد: با افزایش تجربه، دانش و تخصص به سطح برنامه نویس ارشد ارتقا پیدا می کنید. در این سطح مسئولیت های شما افزایش یافته، روی برنامه نویسان نظارت کرده و در طراحی و پیاده سازی نرم افزار مشارکت خواهید کرد. علاوه بر مشارکت در برنامه نویسی ارتباط شما با مشتریان نیز افزایش پیدا می کند چون ممکن است وظیفه آموزش نرم افزار به کاربران نیز بر عهده شما گذاشته شود. در این مرحله با تمرکز بر افزایش سطح دانش، تحصیلات و تخصص ها می توانید در مسیر رسیدن به سطوح مدیریتی قدم بردارید.
معمار سیستم: با برخورداری از تجربه 10 ساله در برنامه نویسی می توانید به سطح معمار سیستم ارتقا پیدا کنید که وظایف آن شامل ارتباط با مشتریان و کاربران نرم افزار شرکت، جمع آوری و تجزیه و تحلیل نیازها و مسولیت معماری کلی سیستم است. در این سطح ممکن است نقش مدیریتی بیشتری داشته و با مدیران سطوح بالاتر نیز در تعامل باشید.
مدیر: با قرار گرفتن در این سطح در مسیر مدیریتی قرار گرفته و احتمالا در دوره های آموزشی مدیران شرکت کرده و گواهینامه های آن ها را دریافت کرده اید . وظایف شما در این سطح شامل مسئولیت کلی ارائه نرم افزار، مدیریت مالی، بودجه بندی و تعامل با مدیران ارشد است.



کاربردهای برنامه نویسی جاوا

برنامه نویسی جاوا شامل زمینه های شغلی مختلفی بوده و کاربردهای گسترده ای دارد. اکثر زمینه های شغلی مربوط به برنماه نویسی جاوا را می توان در گروه های زیر دسته بندی کرد:


توسعه دهنده back-end





توسعه دهنده back-end (سمت سرور) کد سرورهای back-end را می نویسد که شامل سرورهای وب، سروهای پایگاه داده و سرورهای اپلیکیشن است. در حال حاضر این شغل یکی از پرمتقاضی ترین مشاغل بوده و فرصت های استخدامی زیادی در آن وجود دارد. علاوه براین برای برخورداری از دانش عمیق پلتفرم جاوا باید در زمینه back-end تخصص داشته باشید که شامل این موارد است:

EJBs یا Enterprise Java Beans
در بسیاری از سازمان های به جای Spring از EJBs استفاده می شود
برای پایداری بیشتر از Hibernate استفاده می شود
در بسیاری از پروژه های کوچک و بزرگ از SQL استفاده می شد
از JSP و Servlets برای مراقبت از بسته وب سرور استفاده می شود
از سرویس های REST برای اعمال یک API به وب سرویس استفاده می شود



توسعه دهنده Big Data





یک توسعه دهنده Big Data در کار با مجموعه داده های بزرگ تخصص دارد. با توجه به اینکه هر روز به افزایش روزافزون تعداد شرکت هایی که بدنبال استفاده از اطلاعات موجود در مجموعه داده در نرم افزارهای هوش تجاری و تصمیم گیری هستند ، فرصت های شغلی زیادی در این زمینه وجود دارد. برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده Big Data باید از توانایی زیر برخوردار باشید:
Hadoop که اولین پلتفرمی بود که پردازش ‌داده‌های بزرگ را بر روی خوشه‌هایی از سرورها ممکن ساخت.
Spark که در سال اخیر توسعه زیادی پیدا کرده است.
Pig که زبانی برای نوشتن پردازش داده های بزرگ است.
MapReduce که فناوی پردازش داده های بزرگ است.



توسعه دهنده اندروید





اندروید سیستم عاملی بر اساس جاوا است. برای توسعه برنامه های اندروید با حداقل پیچیدگی ممکن هم باید از زبان جاوا استفاده کنید. زمانی که پلتفرم اندروید را فرا گرفته و در برنامه نویسی اندروید تخصص پیدا کردید فرصت های شغلی زیادی را بدست خواهید آورد. تمام شرکت هایی که در فضای مجازی فعالیت داشته یا خدمات تجارت الکترونیک ارائه می دهند برای باقی ماندن در کورس رقابت با دیگر شرکت ها باید دارای اپلیکیشن اندروید (یا iOS) مخصوص خود باشند.



Embedded Devices Developer



باتوجه به تعداد دستگاه های مجتمع از روترها گرفته تا ابزارهای شبکه و سیستم های سرگرمی که در آن ها از زبان جاوا استفاده شده می توان گفت که این زمینه شغلی بسیار ایده ال و در حال رشد است.


می توانید از طریق دکمه زیر، مقاله را با دوستانتان در تلگرام به اشتراک بگذارید




منبع: 
Career Options for Java Programmers
تاریخ درج: 1396/05/11
دانلود مقاله