مهارت هایی که مهندسین شبکه ایرانی ندارند و به شدت به آن نیاز دارند

مهارت هایی که مهندسین شبکه ایرانی ندارند  و به شدت به آن نیاز دارند

2 گام برای کمک به ایجاد تمایز بین یک شغل کوتاه و خسته کننده و یک کار طولانی و جذاب در زمینه مهندسی شبکه
خانم Amy Amold که به تازگی در نقش مربی تازه کاران در فضای شبکه ایفای نقش می کند، می گوید دغدغه اش این است که به کارآموزان نصیحت هایی مناسب بکند.
او دائم فکر می کند: که بهترین نصیحتی که می توانم به تازه کاران بکنم چیست؟ و آیا بگویم در این زمینه به صورت عملی تجربه کسب کنند یا نه؟
2 مورد مهم را از میان صحبت های Amy Amold برایتان گرد آوردیم.


شماره 1: قبل از انجام کار فکر کنید.





به عنوان یک مهندس، به طور دائم با تعداد زیادی دستگاه، تنظیمات، درخواست ها و تکنولوژی رو به رو هستیم و وقت لازم برای عمیق شدن در تکنولوژی را نداریم، مدیر می گوید: درستش کنید، همین الآن! باید قبل از آنکه هرچیزی را در شبکه تغییر دهید، این 3 سوال زیر را از خود بپرسید:
- آیا این کار منطقی است؟
- چه تاثیری خواهم داشت؟
- چطور می توانم از این تغییر برگردم؟
آیا این کار منطقی است؟ این سوال شما را مجبور می کند تا تغییر را تجزیه و تحلیل نمایید یا درخواست را ارزیابی کنید، حتی اگر تجزیه و تحلیلتان با چشم صورت گیرد. برای مثال، من درخواستی را از کاربری دریافت کردم که می خواست داخلی های یک IP Phone را پاک کنیم و روی یک IP Phone دیگر تنظیم نماییم. البته به جای این می توانستیم جای دو تلفن را به صورت فیزیکی عوض کنیم.
در ابتدای تغییر از خود بپرسید: هدف نهایی تان چیست؟ به جای آنکه صرفا حرف مدیر را گوش دهید یا یک برنامه از قبل تعیین شده، وقت خود را تلف کنید. تمام تلاشتان را بکنید تا از شتاب در انجام کار عملی خودداری کنید، اینگونه با شفاف سازی اهداف در مقابل پذیرش فوری درخواست ها، آینده ای ارزشمند خواهید داشت.
چه تاثیری خواهم داشت؟ در برخی سطوح، باید مفاهیم پایه ای تکنولوژی که با آن کار می کنید را بدانید. هیچ راهی برای دور زدن آن نیست. باید در حد مقدماتی بدانید که چه چیز را به چه چیزی وصل می کنید و این کار چه تاثیری خواهد داشت و چه تغییراتی ایجاد می کند. اگر مطمئن نیستید، حتما در ابتدا آن را بفهمید. از طرق مختلفی مثل، تحقیق و جستجو، تماس با دوستان یا حتی استفاده از گوگل. فکر نکنید که تغییرات در محیطی ایزوله رخ می دهند و به هیچ بررسی اولیه ای نیاز ندارند. من مشتریانی داشتم که تمام سیستم Inbound call routing را از کار انداختند، زیرا به این قضیه که یک تغییر می تواند روی خیلی موارد وابسته بدان تاثیر بگذارد، توجهی نداشتند. ضروری است که همیشه یک نگاه کلی به سیستمی که با آن کار می کنید داشته باشید و بدانید که آن سیستم چطور با باقی سیستم ها کار می کند و به ندرت پیش می آید که یک تکنولوژی به تنهایی کار کند و تاثیری روی سیستم های دیگر نداشته باشد.

چطور می توانم از این تغییر برگردم؟ همه ما اشتباه می کنیم. یک برنامه خوب برای بازگشت از تغییر، می تواند شما را از مشکلات دور سازد و همچنین در برخی اوقات می تواند از شما یک قهرمان بسازد. برای تغییرات ساده، یک کپی برداشتن از کانفیگ در یک فایل متنی، یک تصویر برداری از زمینه (اسکرین شات) یا نوشتن چند خط دستور، می تواند کارساز باشد. برای تغییرات بزرگ تر، باید یک برنامه پیشامدهای تصادفی ریخت، مثل برنامه های بازگردانی از نسخه پشتیبان یا انتقال ترافیک به دستگاه های دیگر.هر کاری که انجام می دهید، قبل از اینکه دستگاه را خاموش کنید یا تغییرات را نهایی کنید یا دکمه Save را فشار دهید، کمی فکر کنید چطور می توان همه چیز را درست تنظیم کرد که برگشت به حالت قبل ممکن باشد.



شماره2: مستند بردارید، مستند بردارید، مستند بردارید




اگر نتوانید از کارهایی که می کنید مستند بردارید، نمی توانم شما را در تیم خود استخدام کنم. می توانید برترین مهندس موجود در شهرتان باشید اما اگر کارهایتان را مستند نکنید و بقیه نتوانند شما را از آن طریق دنبال کنند، برای دپارتمان تان یک تهدید به حساب می آیید. برای مهندسین شبکه نوپا، توسعه این عادت و خو گرفتن به آن برای رسیدن به موفقیت و ماندن در این مسیر، امری ضروری است. قطعا کاری که در سال پیش یا 2 سال گذشته انجام دادید در خاطرتان نیست، اما اگر آن ها را یادداشت کنید، شانس تان برای حل کردن مسائل مشابه یا مرتبط افزایش می یابد.
روش های مستند نویسی متفاوتی وجود دارد. تغییرات کوچک را می توان با ایمیلی به باقی هم تیمی ها اطلاع داد. تمام نصب ها و تغییرات در پیکره بندی می تواند با ترسیم در نرم افزار visio استاندارد شود. و یک زبان استاندارد که پروژه را توصیف می کند و یا لیبل گذاری کابل ها.
نمی توانم بگویم که چه تعداد کابل فیبر نوری یا سینی های کابل بدون برچسب مشاهده کردم که معلوم نبود به کجا می روند.
مستندسازی خوب، نظم را برقرار می کند، درست مانند یک مهندس خوب.


می دانم که این مهارت ها یک شبه به دست نمی آیند. اما اکثر مهندسین موفقی که دیده ام روی این مهارت ها در شروع کارشان سرمایه گذاری کرده اند و هر روز در آنها بهتر شده اند. اگر به دنبال حرفه ای شدن در زمینه مهندسی شبکه هستید، به شما با قاطعیت پیشنهاد می کنم که حتما این کارها را انجام دهید.


آموزش شبکه


تاریخ درج: 1395/09/23
دانلود مقاله