نگاهی به جنبه های مثبت و منفی برنامه نویسی فریلنسری

نگاهی به جنبه های مثبت و منفی برنامه نویسی فریلنسری

برنامه نویس فریلنسر بودن مزایای بسیاری به همراه دارد که برخی از آنها به طبیعت انعطاف پذیر این نوع کار و برخی دیگر به ویژگی های خاص برنامه نویسی بازمی گردد. فریلنسری شما را از وابستگی به محیط اداره رها می کند اما از پتانسیل های منفی هم عاری نیست. در ادامه جنبه های مختلف این نوع کار بررسی شده اند.


مزایای برنامه نویسی فریلنسری



برنامه نویسی


کار کردن در این قالب منافع بسیاری را از آن شما می کند که دامنه آنها از ساعات کاری انعطاف پذیر تا دستمزد بالا و کار از راه دور متغیر است.



قواعد دورکاری

من به عنوان یک نویسنده و ویرایشگر فریلنسر از راه دور کار می کنم. گاهی اوقات کارم را از اتاقی در خانه و بعضی مواقع از فضای کاری مشترک انجام می دهم. اگر حتی برای یک روز از خانه کار کرده باشید می دانید چه تجربه لذت بخشی است.
تنظیم زمان کار بر عهده خودتان است، از رفت و آمدهای طولانی خلاص شده و با لباس راحتی کار می کنید. از سوی دیگر مجبور به رانندگی یا پرداخت کرایه تاکسی نبوده و در هزینه ها هم صرفه جویی خواهید کرد.
بر اساس مطالعات نشریه فوربس ارتباط از راه دور کارکنان به افزایش بازدهی، بهبود سلامتی و کاهش تعداد استخدام در برابر استعفا و یا اخراج منتهی می شود. علاوه بر این شرکت ها با دور کار کردن هر کارمند سالانه ۱۱ هزار دلار صرفه جویی می کنند.
طبیعتا توزیع تیم ها در مکان های مختلف مستلزم افزایش ارتباطات است که در نهایت به افزایش شفافیت منتهی می شود. علاوه بر این جلسات غیر ضروری هم تنها در حد ایمیل باقی خواهند ماند. بنابرین دورکار ساختن برنامه نویس ها برای کارمند و شرکت یک بازی دو سر برد خواهد بود.



رییس خود بودن





شما به عنوان یک برنامه نویس فریلنسر رییس خودتان خواهید بود. این امر شامل کار به عنوان فریلنسر معمولی و اداره یک کسب و کار فریلنسری خواهد بود.
مطمئنا درآمد شما به مشتریان وابسته است اما رابطه شما با آنها مثل مدیر یا همکار نیست چرا که مدیریت برنامه کاری و منابع بر عهده خودتان خواهد بود. خودمختاری به معنی توانمندسازی است به ویژه زمانی که درآمد شما به پروژه های فریلنسر متکی است.



کار با مجموعه متنوعی از ابزارها و فناوری ها

از آنجا که به هیچ شرکتی متعهد نیستید لزوما به نقشی خاص محدود نمی شوید و در عوض امکان ایفای نقش در پست های مختلفی نظیر مدیر سیستم، توسعه دهنده جاوا و متخصص جاوا اسکریپت را خواهید داشت.
اگرچه عدم تخصص یافتن در یک حوزه ممکن است به درآمد کمتر منجر شود اما این کار مزایای خاصی را به همراه خواهد داشت، بنابرین با فعالیت در پروژه های مختلف از محدود شدن به یک حوزه اجتناب کنید.
Devin Ceartas که مالک Nacredata LLC است و ۱۶ سال به عنوان فریلنسر سابقه کار دارد، مزایایی این کار را اینگونه شرح می دهد:
آنچه که در کار کردن با تکنولوژی برای من جالب است یادگرفتن نحوه مسائل است. همیشه کارهای جدید و زیادی برای انجام دادن وجود دارد که ممکن است برخی را تحت تاثیر قرار دهد. من برنامه نویس های زیاد و به ویژه افراد تازه کار را مد نظر قرار داده ام، آنها اغلب خود را به این ذهنیت که من برنامه نویس جاوا اسکریپت یا روبی آن ریلز هستم خود را محدود می کنند. اما من همیشه به یادگیری تمام ابزارها و انتخاب بهترین گزینه برای یک کار خاص علاقمند بوده ام.
علاوه بر این می توانید از ابزارها، زبان و فناوری های خودتان برای انجام کارها بهره ببرید. این مساله ممکن است به معنی استفاده از لینوکس یا لپ تاپ و دسکتاپ به جای سخت افزار رسمی شرکت باشد.



زمان برای پروژهای شخصی

انجام پروژه هایی نظیر توسعه اپلیکیشن ها در ساعات اداری را می توان به عنوان یک برنامه نویس فریلنسر بهتر صورت داد. کاهش رفت وآمد، زمان بیشتری را برای کار روی پروژه های شخصی مثل توسعه اپ یا ایجاد یک بلاگ فنی در اختیار شما قرار می دهد که مزیت قابل توجهی به شمار می رود.



حقوق برنامه نویسی فریلنسر

حقوق برنامه نویسان فریلنسر بسته به نوع پروژه و توافق دستمزد بین طرفین در قالب ساعتی یا پروژه ای صورت گرفته و بسیار متنوع است. در صورتی که مهارتتان را ثابت کرده باشد می توانید درخواست دستمزد بالاتری داشته باشید. اغلب حقوق افرادی که به صورت ساعتی دستمزد می گیرند از کارکنان ثابت بیشتر خواهد بود.





از انجا که شما حقوق ثابت دریافت نمی کنید، می توانید تقاضای دریافتی بیشتری داشته باشید و اغلب کارفرما نیز با این درخواست موافقت می کند چرا که با برون سپاری پروژه نسبت به اجرای آن در داخل مجموعه در هزینه ها صرفه جویی خواهد کرد. علاوه بر این کارفرما با صرفه جویی در هزینه های اجاره مکان، خرید سخت افزار و نرم افزار می تواند این منابع را صرف اجرای پروژه در زمان کوتاه تر کند.



جنبه های منفی برنامه نویسی فریلنسر

اگرچه دورکاری، داشتن وقت بیشتر برای اجرای پروژه های شخصی و استفاده از ابزارها و فناوری های خودتان فوق العاده به نظر می رسد، برنامه نویسی فریلنسر از جنبه های منفی نیز خالی نیست. برای مثال از روند کاری ناهموار تا فناوری های منقضی شده باید تصویری کلی از این نوع شغل را در نظر داشته باشید.



فقدان مزایای کاری

در کنار منافع جانبی، بسیاری از فریلنسرها از مزایای کاری نظیر بیمه تامین اجتماعی و بازنشستگی محروم هستند. بنابرین مسئولیت و هزینه بیمه سلامتی که گاهی اوقات در ایران سر به فلک می کشد بر عهده خودتان خواهد بود. علاوه براین پرداخت مالیات و موارد دیگر نیز از عهده کارفرما خارج بوده و به فریلسنر تحمیل می شود.



جریان نقدی قواعد بازی را مشخص می کند

جریان نقدی در علم اقتصاد به ورود و خروج نقدینگی در یک تجارت، کسب و کار، پروژه صنعتی یا اقتصادی گفته می‌شود. حتی اگر عاشق کارتان هم باشید باز هم باید دخل و خرجتان را هماهنگ کنید. اگر تازه کار هستید شاید در ابتدا درآمدی نداشته یا به مبلغی اندک بسنده کنید اما بعدا همه چیز تغییر می کند. Ceartas در این باره می گوید:
مردم اغلب فکر می کنند فریلنسرها سفارش کار چندانی ندارند. شاید این قضیه در اوایل کار درست باشد اما بعد از مدتی گاهی اوقات فرصت سرخاراندن ندارید و بعضی مواقع هم ممکن است برای مدتی بیکاری را تجربه کنید.
حتی در صورت کار کردن در پروژه های پردرآمد هم ممکن است پرداخت ها مرتب نباشد. یا بعد از تکمیل یک پروژه مهم دستمزد آن تنها برای یک ماه یا بیشتر کفایت کند. عادت کردن به این روند مدتی طول می کشد اما بعد از مدتی روال کار را بدست گرفته و در بازار فناوری رشد می کنید. در هر صورت باید بین روال کاری و دخل و خرجتان تعادل برقرار کنید.



محدود شدن روابط

شما به عنوان یک فریلنسر بر خلاف کارمندهای اداری یا حتی افراد ثابت ولی دورکار، هیچ همکاری نداشته و تنها به خودتان متکی هستید. به عبارت دیگر خلاص کردن خود از گروه ها، قرارهای ملاقات و محیط کاری در کنار مزایا، پتانسیل هایی برای کاهش بازدهی هم دارند.





این مساله به شخصیت فرد برمی گردد و ممکن است برای برخی کار کردن در خانه راحت نباشد. خود من برای مدتی در خانه کار می کردم اما پس از آن مکانی به نام «پرچ» را پیدا کردم که در آن افراد مختلف و ناشناس کنار هم جمع شده و به کار کردن می پرداختند. کارهای گروهی در چنین قالبی به افزایش روحیه کاری و بازدهی افراد منجر خواهد شد.



گذار از کار عادی به فریلنسر بودن

پس از ترک کار اداری، بازگشت به پشت میز و محیط اداری چندان ساده نخواهد بود. مایکل دومینیک، موسس و مدیرعامل The Mad Botter در این باره می گوید: تغییر از یک فریلنسر به مدیرعامل موسسه توسعه عجیب و در عین حال بسیار لذت بخش بود.
گاهی اوقات حین استخدام برنامه نویس های فریلنسر ممکن است از تجارب و دستاوردهای فریلنسری خودتان بهره ببرید.
از سوی دیگر مهاجرت از یک پست تمام وقت به فریلنسر نیز چالش برانگیز خواهد بود. در چنین مواقعی تیمی برای تکیه کردن به آنها وجود نداشته و همه چیز بر عهده خودتان قرار خواهد داشت. پیشرفت در این زمینه به خودتان بستگی دارد چرا که مواردی نظیر جذب سفارش، تکمیل پروژه ها در ضرب الاجل تعیین شده و تحویل آنها بر عهده خودتان است.



رییس خود بودن

اگر تجربه کار ثابت در شرکت را داشته باشید حتما رییسی داشته اید که نسبت به او دید مثبت، منفی یا احساسی مابین این دو داشته اید. فریلنسر بودن به معنی این است که رییس خودتان هستید و دائما در حالتی بین استخدام یا اخراج خودتان قرار خواهید داشت. ممکن است بهترین، بدترین یا معمولی ترین رییسی باشید که تا به حال داشته اید.



بازاریابی، مذاکره و مدیریت مالی

یکی از بزرگترین سوءتفاهم ها در مورد فریلنسری این تصور است که فکر کنید تمام وقتتان را به انجام پروژه اختصاص می دهید. در واقع شما نه یک کارمند عادی بلکه مدیر کسب و کار خودتان خواهید بود از اینرو انتظار نداشته باشید تمام روز را به برنامه نویسی اختصاص دهید. مسٔولیت کارهایی نظیر جذب مشتریان، ارسال صورت حساب ها و بازاریابی بر عهده چه کسی به جز شما قرار دارد؟
بخش عمده ای از فریلنسر بودن شامل ایجاد روابط محکم با دیگران و نشان دادن توانایی های خودتان می شود. اگر شما به صورت قرار دادی کار می کنید فشار کمتری را در یافتن مشتریان جدید متحمل می شوید. علاوه بر این در صورتی که عملکرد قابل قبولی از خود نشان دهید طرف مقابل از شما به عنوان فریلنسر ثابت بهره برده و احتمالا در همین پست باقی خواهید ماند.
بنابرین فراموش نکنید که وظایف شما تنها به برنامه نویسی ختم نشده و به عنوان یک کسب و کار شخصی باید مسئولیت هایی نظیر بازاریابی، فروش، حسابداری و غیره را نیز بر دوش بکشید. خوشبختانه در این زمینه می توانید از ویدئوهایی آموزشی موجود در اینترنت بهره ببرید.



نتیجه گیری در مورد مزایا و معایب برنامه نویسی فریلنسری

در نهایت باید خاطرنشان کنیم که سبک زندگی فریلنسری بسیار متغیر است. زمانی که شغل ثابتم را ترک کرده و به فریلنسری روی آوردم، کمی احساس ترس همراه با هیجان داشتم. .
شاید آنقدرها که در ابتدا به نظر می رسد فوق العاده نباشد اما بسیار هیجان انگیز و پر چالش است. علاوه بر این کسب درآمد و پرداخت هزینه ها از این روش احساس موفقیتی عظیم به شما خواهد داد. این نوع کار با پخش کردن منابع درآمدی به امنیت مالی شما هم کمک می کند چرا که اگر یکی از مشتریان هم از دست برود درامد شما کم می شود اما شغلتان را به طور کلی از دست نمی دهید.



می توانید از طریق دکمه زیر، مقاله را با دوستانتان در تلگرام به اشتراک بگذارید




منبع: 
What Being a Freelance Programmer Is REALLY Like: The Pros and Cons
تاریخ درج: 1397/05/15
دانلود مقاله