چگونه کلمه عبوری پیچیده که راحت در خاطر بماند بسازیم؟

چگونه کلمه عبوری پیچیده که راحت در خاطر بماند بسازیم؟

می توانید تمام درب و پنجره های خانه تان را قفل کنید، اما اگر از یک شاه کلید برای قفل کردن استفاده نمایید، حتی یک دزد با چشمان بسته هم می تواند وارد خانه تان شود. این داستان برای کلمه عبور هم صادق است. اگر کلمه عبورتان یکتا و غیر قابل شکستن نباشد، مانند این است که پنجره اصلی خانه را باز کنید و دزد ها را برای ناهار به خانه تان دعوت نمایید.
چندین سال پیش، Damien چند راه برای ایجاد کلمه عبور قوی تر توصیف کرد مثل استفاده از کاراکترهای خاص و یا حداقل 8 حرف برای طول کلمه عبور، اما ایجاد یک کلمه عبور پیچیده تنها نیمی از راه است، ما بقی راه به خاطر سپردن آن کلمه پیچیده است.
آیا تمامی رمزهای عبور غیر قابل شکستن هستند؟ البته که خیر. آقای Bruce Schneider در وبلاگش این توصیه را می کند که از جملات استفاده نمایید و آنها را به رمز عبور تبدیل نمایید. از جملات مخصوص خودتان استفاده نمایید.
به نظر کار ساده ای می آید اما بکار بردن جمله ای که آن را به خاطر بیاورید می تواند به اندازه به خاطر سپردن کلمه عبور سخت باشد. حدود یک سال پیش، Yaara ترفندهایی برای به خاطر سپاری رمز عبور را معرفی کرد. در این مقاله ترفندهایی برای ایجاد رمز عبورهایی پیچیده تر و با قابلیت به خاطرسپاری همراه با شکست ناپذیری را با هم می خوانیم.



1- بخشی از یک لالایی


یک روش برای ایجاد کلمه عبوری پیچیده که مطایق با تمام قوانین امنیت باشد حتی آنها که نیاز به 15 کاراکتر برای کلمه عبور دارند، این روش است.





این روش اینگونه است که لالایی دلخواه خود را انتخاب می کنید، حرف اول تمام جملاتش را بزرگ نمایید، حروف را با اعداد جا به جا کنید و در انتهای آن علامت تعجب یا هر علامت دیگری بگذارید. برای مثال Little Boy Blue را در نظر بگیرید، که مانند ذیل می شود:
"Little boy blue, come blow your horn. The sheep’s in the meadow. The cow’s in the corn."
اکنون می توانید هر S را با عدد 5 جا به جا کنید. به جای L عدد 7 را قرار دهید. کلمه عبور جدید اینگونه می شود:
“7bbcbyhT5itmTcinc!”
الآن یک رمز عبور 18 حرفی دارید که شامل اعداد، حروف، حروف بزرگ، حروف کوچک و حداقل یک کاراکتر خاص است.



2- یک خط ازآهنگ دلخواه یا بخشی از دیالوگ فیلم مورد علاقه تان


این روش مانند روش قبل است منتها از دیالوگ های معروف فیلم ها استفاده می شود. در واقع ممکن است مردم از لالایی های معروف استفاده کنند که حدس آن برای هکرها آسان باشد. استفاده از یک خط دیالوگ فیلم محبوبتان – خصوصا اگر جمله ای نا شناس باشد – می تواند این روش را امن تر نماید. یادتان باشد که حتما برخی حروف را با اعداد عوض کنید تا حدس زدن رمز عبور را سخت تر نماید.
برای مثال، اکثر مردم حرف S را به خاطر شباهتی که با 5 در زبان انگلیسی دارد، با آن جایگزین می کنند. اما اگر عدد متفاوتی را انتخاب نمایید، حتما حدس آن سخت تر خواهد شد. می توانید حرف S را با عدد 6 یا 7 هم جایگزین نمایید زیرا هر دوی این اعداد با حرف S شروع می شوند. می توانید با استفاده از همین منطق عدد 3 را برای حرف t انتخاب نمایید.





برای استفاده از این روش جدید، باید با فیلمی شروع کنید که بسیار معروف باشد مثلا دیالوگی از Al Pacino در فیلم Scent of a Woman:
“If I were the same man that I was thirty years ago I’d take a flamethrower to this place!”
این جمله اینگونه به رمز تبدیل می شود:
“IIw36m3Iw3yaI3af33p!”
این روش بر پایه روش رمزگذاری Cryptography 101 است، اما بین رمز عبوری سخت و پیچیده که نتوان آن را هک کرد و رمز عبوری که در ذهن هر فرد عادی بماند، ارتباط برقرار کرده است.



3- از لغات تخصصی رشته تان استفاده نمایید.


راه دیگر، استفاده از لغات تخصصی رشته ها برای ساخت کلمه عبور است. روش لالایی و دیالوگ فیلم ممکن است با الگوریتم های کامپیوتری قابل حدس زدن باشد. در حالی است که استفاده از این روش برای حدس زدن سخت تر است.





برای مثال، اگر یک پرستار باشید، عبارت مخصوص شما می تواند این باشد:
“The aortic coarctation led to an agonal response, BLS and finally intracerebral infarction. ”
(ممکن است این جمله هیچ حسی ایجاد نکند اما شما متوجه منظور گوینده شوید.)
با جایگذاری a با عدد صفر، نتیجه به شکل زیر در می آید:
“T0clt00rb0fIi!”
درست است که 14 کاراکتر دارد به جای 18تا، اما حدس زدن آن سخت تر است.




4- تاریخ های شخصی


گزینه دیگر برای استفاده از جمله در کلمه عبور، استفاده بیشتر از اعداد است. صد البته، اعداد تصادفی به آسانی در خاطر نمی مانند.
با این اوصاف اولین عددی که به ذهن همه می رسد تاریخ تولدشان است. متاسفانه در این دوره، کشف این گونه اعداد برای هکر های زرنگ کاری ندارد. باید چیزی پیشرفته تر از تاریخ تولد را انتخاب نمایید. بهترین راه این است که تاریخ مهم ترین اتفاق زندگی تان که فقط خودتان از آن اطلاع دارید را انتخاب نمایید. تاریخی که کسی از آن اطلاعی نداشته باشد. مثلا تاریخ اولین باری که سوار قطار شدید یا تاریخ روزی که اولین دوچرخه تان را از پدر و مادر هدیه گرفتید یا هر اتفاق مهم دیگری که در ذهنتان ماندگار باشد.





3 تاریخی که مطمئن هستید در خاطرتان می ماند را انتخاب کنید و همه آنها را در یک خط بنویسید. برای جداسازی روز و ماه و سال از L کوچک استفاده نمایید و بین هر تاریخ با یک خط اضافه کوچک فاصله بیندازید و نهایتا با یک علامت خاص مثل ! یا # آن را تمام کنید. رمز عبورتان چیزی شبیه به این خواهد شد:
“10l08l86_03l14l94_09l06l98#”
این کلمه عبور 27 حرف دارد برای همین مناسب سیستم هایی است که کلمه عبور طولانی را می پذیرند. با استفاده از این روش یکی از مطمئن ترین رمزهای عبور ممکن را خواهید داشت.



5- از الگویی در کیبورد استفاده نمایید.


این روش جالب برای ایجاد کلمه عبور مانن رمزهای عبور گوشی های هوشمند است. در این روش، چیزی که از آن استفاده می کنید، کیبوردتان است. یک الگوی قابل تشخیص برای خودتان از دکمه های کیبورد بسازید و سپس از حروف و اعداد برای ساختن کلمه عبور استفاده نمایید. برای مثال می توانید از الگوی زیر استفاده نمایید:





اگر این الگو را با عدد 3 شروع می کنید، خیلی ترسیم الگو برایتان آسان می شود.در مورد این تصویر رمز عبور مانند این می شود:
“3waxcvgy7890-=”
با استفاده از این روش، می توانید پیچیدگی یک الگو را تغییر دهید. هکر ها می توانند الگوریتم هایی استفاده کنند که این نوع الگوها که به کمک کیبورد ساخته می شوند را حدس بزنند. پس ایجاد کلمه عبوری پیچیده بهتر است. مثلا در الگوی خود می توانیم از حرکات رفت و برگشتی روی دکمه ها استفاده کنیم یا خط های الگو را به صورت مورب رسم کنیم. این کار ها باعث می شود تا حدس زدن رمز عبور برای هکرها کار سخت تری شود.



6- از روش کلید سخت افزاری الهام بگیرید.


روش آخر برای ایجاد کلمه عبوری بسیار پیچیده، استفاده از روش کلید سخت افزاری است. در اکثر شرکت ها، کارمندان به یک کلید سخت افزاری مجهزند که این کلید یک شماره دیجیتال دارد که مختص اوست. این شماره به عنوان بخشی از هویت فرد برای ورود به سازمان تلقی می شود.





روش دیگر این است که قسمتی از کلمه عبور را در جایی بنویسیم که باعث شود کل کلمه عبور را به خاطر آوریم. زمانی که نیمی از کلمه عبور را یادداشت کردید. نیمی دیگر از کلمه عبور را باید در ذهن بسپارید.
برای مثال، ممکن است کلمه عبور شما “2BeOrNot2BeThatIsThe?” باشد، بنابراین باید “ThatIsThe?” را روی کاغذ یادداشت کنید و این کمک می کند که بخش دیگر آن را در ذهن مرور کنید و یادتان نرود.
ارزش این کار به این است که اگر کسی آن نیمه از رمز عبورتان که روی کاغذ است را پیدا کند باز هم نمی تواند رمز عبورتان را حدس بزند زیرا بخشی از آن در ذهن تان است. این کار همچنین کمک می کند تا با نوشتن بخشی از کلمه عبور روی کاغذ، نیمی دیگر از آن را راحت تر به یاد آوریم.


در نهایت کلمه عبوری که استفاده می کنید باید بیشترین انطباق رو با شرایط شما داشته باشد. از هر روشی که ذکر شد می توانید استفاده نمایید یا حتی خودتان روشی ابداع کنید. اما ایده اصلی این کار استفاده از روشی است که کلمه عبوری طولانی ولی پیچیده و با قابلیت به یاد آوری آسان بسازیم. رمز عبوری با انواع کاراکتر ها که کمتر بتواند هک شود.


تاریخ درج: 1395/09/15
دانلود مقاله