با 24 ساعت زمان خود در طول روز چه می کنید؟

با 24  ساعت زمان خود در طول روز چه می کنید؟

در مقاله ای تحت عنوان 5 ترفند برای برقراری تعادل بین کار و زندگی، به اهمیت کمک گرفتن از تکنولوژی برای برقراری تعادل پرداختیم. و مشخص شد که زمانبندی و مدیریت زمان چه نقش پررنگی در این زمینه ایفا می کند. حال تصمیم گرفتیم تا یکی از بهترین app ها در این زمینه را خدمتتان معرفی نماییم:

فرض کنید پشت میز کامپیوترتان نشسته اید تا کارهایتان را انجام دهید و تا به خودتان می آیید وقت ناهار می شود. کل این زمان کجا می رود؟ Rescue Time یک خدمت مبتنی بر وب است که به این سوال پاسخ می دهد. نه تنها به شما می گوید که با وقتتان چه کار کردید (مشغول به استفاده از چه app و یا سایتی بودید)، بلکه کمکتان می کند تا بفهمید که زمانتان را به درستی گذراندید یا خیر.





برای استفاده از RescueTime باید یک کلاینت روی سیستمتان نصب نمایید تا بتواند در تمام کارهایی که انجام می دهید، جاسوسی کند. هر سایتی که بروید و یا هر پنجره ای که باز کنید در این کلاینت ذخیره می شود و سپس این کلاینت تمام دیتا ها را روی وب بارگذاری می نماید. این کلاینت مزاحمتی برای شما ایجاد نمی کند. واسط مبتنی بر وب Rescue Time اطلاعاتتان را توسط گزارش های متعدد، نمودارها و گراف ها به نمایش می گذارد.





RescueTime تلاش می کند تا به طور ساده نمایش دهد که چقدر مفید و موثر بودید. هر فعالیتی که در طول روز انجام می دهید بر اساس میزان کارایی دسته بندی می شود و امتیاز نهایی بیانگر این است که روزتان را چطور گذراندید؟ دسته بندی در بازه ای انجام می شود که شامل فعالیت هایی است که بسیار اثربخش هستند تا فعالیت هایی که به طور کامل موجب پرت شدن حواس می شوند.





البته برای انجام چنین کاری، باید در ابتدا کارهای مختلفتان را به درستی دسته بندی نمایید. این کار هم مهم است و هم سخت! باز کردن فیسبوک حواستان را پرت می کند، مگر آنکه شغلتان کار در رسانه های اجتماعی باشد. نظرتان درباره ی ایمیل چیست؟ موثر است یا زمان را هدر می دهد؟ یک مقدار پاسخ به این سوال مشکل است، مخصوصا زمانی که قرار باشد هر 2 ایمیل شخصی و کاری را در یک ایمیل کنترل نمایید، کاری که اکثر مردم انجام می دهند! اگر این اشتباه را انجام دهید، کارهایی که می توانید انجام دهید برایتان محدود می شود در این صورت نمره ی بهتری از برنامه دریافت می کنید اما در واقع کارایی تان کاهش می یابد. به بیانی دیگر، اگر سایتی وجود دارد که می دانید گیج کننده است، Rescue Time در نسخه Premium این امکان را برای شما فراهم می کند تا آن سایت ها را به طور کامل بلاک نمایید و وسوسه تان را کم می نماید(حداقل تا زمانی که به سمت گوشی تان بروید).





گذشته از این داشبوردها، Rescue Time گزارش های با ارزشی را برای به تصویر کشیدن اطلاعات در طرق مختلف پیشنهاد می دهد. موردی که از نظر من جذاب تر بود این بود که یک روز کامل را به 24 ساعت برش می داد و مشخص می کرد در چه ساعاتی موثر بودید و در چه ساعاتی کارایی نداشتید. به سادگی مشخص شد که ساعات پربازده من در وسط روز است و در صبح کارهایی انجام می دهم که باعث اتلاف وقت است.





همچنین یک گزارش روزانه وجود دارد برای آنکه روز پربازده را مشخص کند. (برای من چهارشنبه بود). این واسط جدید به طور قابل توجهی بهتر از نسخه ی قدیمی آن است با توجه به این گزارشات واضح و شفافی که انجام می دهد. اما همه ی اینها به درستی دسته بندی فعالیت ها در ابتدای کار بر می گردد. اگر به غیر از دستگاهی که در سر کار استفاده می کنید می خواهید کامپیوتر شخصی و موبایلتان هم مورد بررسی قرار گیرد، امکان وصل کردن یک اکانت به دستگاه های مختلف وجود دارد. البته App موبایل در حال حاضر فقط برای دستگاه های اندرویدی در دسترس است.


تاریخ درج: 1395/06/15
دانلود مقاله